De complexe wereld van de bouw vraagt constant om nieuwe ontwikkelingen. Innovatie. Nieuwe technieken. We gaan maar door. Toch lijkt dit ook een valkuil te zijn. We zijn immers constant bezig met innoveren, waardoor we de basis een beetje uit het oog verliezen. Want wat is nu écht het belangrijkste in de bouw? In de eerste plaats uiteraard de veiligheid en het leveren van een goed eindproduct, maar wat dacht je van effectieve communicatie?
Communicatie is de basis van elk project. Zonder goede communicatie is het niet alleen onmogelijk om opdrachten aan te nemen, maar wordt de uitvoering ook wel erg lastig. Bedenk maar eens hoeveel belanghebbenden er zich bij één project bevinden: van opdrachtgever tot architecten, onderaannemers en uiteraard de aannemers. Zij moeten op de juiste manier met elkaar kunnen communiceren om het beste eindresultaat te creëren. Het klinkt zo vanzelfsprekend. Toch blijkt effectieve communicatie voor veel mensen lastiger te zijn dan verwacht. Het blijft dan ook belangrijk om hier de nadruk op te leggen en te stimuleren. Maar hoe doe je dat?
Gebruik van de juiste technologie
Technologie heeft de bouw flink doen veranderen. Vaak wordt geopperd dat deze technieken ook juist voor minder menselijke inbreng hebben gezorgd en dat er daardoor minder gecommuniceerd wordt. Niets is echter minder waar. Er zijn namelijk ook innovaties geweest die de communicatieve vaardigheden juist kunnen versterken.
Denk maar eens aan de komst van zakelijk 5G. Hiermee geniet je waar je ook bent van een stabiele, betrouwbare en bovenal razendsnelle verbinding. In de bouw kom je nou eenmaal ook op plekken waar de verbinding niet altijd goed is. Hoe fijn is het dan dat je over extra stabiliteit kan beschikken om op elk moment van de dag contact te leggen met de opdrachtgever, collega’s of andere belanghebbenden bij het project?
Daarnaast zijn er door de jaren heen ook verschillende soorten softwares ontwikkeld om het werk in de bouw te vereenvoudigen. Deze tools helpen om dingen beter inzichtelijk te maken en creëren een duidelijk beeld van de situatie.
Wees er zeker van dat de boodschap helder is voor iedereen
Soms werken we met zulke grote groepen dat het lastig is om bij iedereen de boodschap over te brengen. We besteden hier ook niet altijd even veel aandacht aan als we eigenlijk zouden willen. Daarom is het wel belangrijk om hier even bij stil te staan. Heb je dus een belangrijke boodschap die alle belanghebbenden van het project aangaat? Zorg er dan voor dat de informatie helder en transparant wordt overgebracht. Het is ook belangrijk dat het voor iedereen begrijpelijk is. Dus ook voor mensen die niet bekend zijn met bouwkundige begrippen.
Nadat de boodschap is verstuurd, is het ook goed om nog even terug te koppelen of dit wel helemaal is overgekomen. Dit kost misschien wat meer tijd, maar kan veel fouten en misverstanden in de toekomst voorkomen. Uiteindelijk ben je dus waarschijnlijk juist minder tijd kwijt. Bovendien is het een manier om je bedrijf aantrekkelijker te maken om mee te werken of bij in dienst te gaan. Goede communicatie is echt niet zo vanzelfsprekend als je denkt.
Denk na over effectieve probleemoplossing
Het is belangrijk om rekening te houden met mogelijke problemen. Door dit te anticiperen en actief te communiceren over mogelijke oplossingen, zal dit veel tijd en geld besparen. Bovendien minimaliseer je zo ook alle risico’s.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.