#Gereedschap

Veilig werken door slimme kleding

In de bouw zijn ieder jaar ernstige arbeidsongevallen te betreuren. Alles wat kan bijdragen aan een veiligere bouw is dan ook meegenomen. Wat voor rol spelen slimme werkkleding en veiligheidsschoenen hierin?

Slimme werkkleding kan zeker een verschil maken, aldus Jeroen van Swaaij, marketing coördinator NL bij Hultafors. Hultafors is leverancier van onder andere Snickers Workwear en Solid Gear Footwear. “Vooral voor veel van de kleine gevaren bieden werkkleding en schoenen een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan gesleten gewrichten, spierscheurtjes, vallen, uitglijden, snij- en zaagletsel. Met dit soort zaken houden we rekening bij het ontwerpen van kleding en schoenen.”

Veiligheid voorop

Van Swaaij: “Met werkkleding richten we ons altijd op innovatie. Dat begon al toen Snickers Workwear vijftig jaar geleden ontstond. We willen het vakgebied aangenamer, veiliger en prettiger maken. En het mag er nog goed uitzien ook. Maar veiligheid staat voorop. Dat kom vooral naar voren in elementen als ingebouwde kniebeschermers, versterkte vezels, stretch voor beweegruimte en technieken waardoor de werkkleding langer optimaal blijft functioneren.”

Prototype

Het eerste Zweedse Snickers prototype uit 1975 is een ABBA’achtige overall met wijd uitlopende pijpen. Van Swaaij: “Het heeft elementen die nog steeds terugkomen zoals de holster- of spijkerzakken. Met deze flapzakken over je broekzak heen kan je spijkers, schroeven en klein gereedschap meenemen, zonder dat je de hele tijd de ladder af hoeft om iets uit de bus te pakken.”

De flapzak is iets wat al vijftig jaar continu wordt verbeterd, vertelt Van Swaaij. “Zo zit er nu een extra slijtvaste stof aan de binnenkant van de voering. Dit maakt dat spijkers en schroeven niet door de stof heen prikken; wat weer veiligheidsrisico’s met zich mee kan brengen. In één werkbroek kan zomaar achthonderd meter versterkt garen zitten om de naden goed en stevig op hun plaats te houden. De flapzak is slechts één element, maar het wordt uitvoerig getest en strategisch geplaatst om ervoor te zorgen dat het vrij en zonder gevaar is te gebruiken.”

Testing

De werkkleding wordt dan ook altijd in de praktijk getest. “Door heel Europa zijn er panels met bouwvakkers en installatiemonteurs. We sturen er alle prototypes heen en we geven de instructie mee: ‘geef de kleding zo hard mogelijk op zijn sodemieter, als je maar kunt’ en laat ons weten wat er misgaat.”

“Vervolgens gaan we verbeteren, zo ontstaat een constante cyclus van alle modellen. Er zit nu niets meer in het assortiment wat er al in de jaren zeventig was, maar in de basis zie je het wel terug maar in steeds geraffineerdere vorm.”

De grootste veiligheidsslag tot nu toe is gemaakt op het gebied van materialen. “Een werkbroek is een mix van stretchmaterialen, ademende stoffen, versterkte vezels als cordura die slijtage tegengaan en winddichte, isolerende stoffen. Die op de juiste plek, de juiste functie vervullen.”

Waar moet je op letten?

Voor de veiligheid op de bouw, is de maat van de werkkleding doorslaggevend. Van Swaaij: “Daar moet je echt goed op letten. Voor alle broeken hebben we meer dan zeventig maten. Dan hebben we het nog geeneens over de buitenmaten die we los op maat kunnen maken. Het gaat om een combinatie van de binnenbeenmaat, de buitenbeenmaat, onderbeenmaat, taille en heup. Iedereen zit net effe anders in elkaar. Dat is essentieel voor comfortabel werken en minimale slijtage, maar ook voor de kniebeschermers: die moeten exact goed komen te zitten als je door de knieën gaat. Je kan een broek nog zo veilig maken maar als je hem verkeerd draagt dan gaat het niet voor je werken.”

SolidGear Footwear

Werkschoenen

Bij schoenen is die veiligheid wat eenvoudiger te garanderen, maar het maakt het product er niet simpeler op. De footwear heeft de laatste tien jaar een grote evolutie doorgemaakt in materialen, vertelt Van Swaaij. Denk aan: metaalvrije penetratiebestendige zolen, antistatische materialen, glasvezel veiligheidsneuzen, extreme gripzolen en veterloze BOA-sluitingen.


Bij de veiligheidsneuzen zag je in het verleden dat die vooral van staal werden gemaakt, maar die tijd is voorbij. “Stel dat er een vorkheftruck over je schoen met stalen neus heen rijdt. Als je pech hebt klapt de neus in en worden je tenen verbrijzeld. Door glasvezel- en nanotechnologie te gebruiken kun je de impact van zo’n klap veel beter verdelen. Het gevolg is dat het materiaal niet inklapt maar bijvoorbeeld versplinterd, zonder veiligheidsrisico.”

Duur?

De veiligheid wordt weliswaar steeds beter, maar al die beveiligingsmaterialen kosten simpelweg geld, vertelt Van Swaaij. “We zitten in een hoog prijssegment, maar veiligheid mag wat kosten. En daar is nog wel een stukje bewustwording nodig. Het is toch gek dat een bouwvakker vijf dagen per week staat te beulen en dan werkschoenen van vijf of zes tientjes koopt. Die gaat in het weekend naar de kroeg en trekt dan Nikes van 250 euro aan. Gelukkig zijn professionals zich steeds meer bewust van het belang van goede workwear en werkschoenen.”

Toekomst

Volgens Van Swaaij zit er geen grens aan de ontwikkelingen in kleding en schoenen. “Je ziet dat de aard van het vak verandert, de risico’s en normeringen veranderen en wij ontwikkelen vrolijk mee. We lopen nu al drie stappen voor van wat er nu nodig en gangbaar is. ’Inventing Workwear’ is niet voor niets ons motto.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!