Praktijkcase
#Gereedschap #Veiligheid

Kijkje in de keuken

(Foto: Rob Goossens)

Nuva Keukens is een grote speler op keukengebied in het zuidoosten van Nederland. Elke maand plaatsen monteurs honderden keukens. Dat moet snel en dat moet goed gebeuren. Het juiste gereedschap is dan een basisvoorwaarde. “Er komt nauwelijks nog stof vrij wanneer er gezaagd of geschuurd wordt.”

“Soms denken mensen weleens dat een keuken een standaardproduct is, maar niets is minder waar. Elk huis is anders en elke klant is anders. Dus is elke keuken toch weer een uniek project.” Aan het woord is Maurice Schlösser, logistiekmanager bij Nuva Keukens. We zijn in Eindhoven waar twee monteurs bezig zijn met de installatie van een keuken die bestaat uit een rechte wand en eiland.

“Kijk, dit is een goed voorbeeld”, wijst Schlösser. “De kopse kant van het eiland wijst richting de woonkamer, daarom wilde de bewoner daar een sfeerbepalend element hebben, in dit geval een fraaie wijnklimaatkast met een glazen voorfront. Dat betekent voor onze monteurs dat ze daarvoor de ruimte moeten creëren in het eiland. De twee kasten aan de zijkant worden minder diep gemaakt, zodat ruimte ontstaat voor de wijnkoeling. En dat moet allemaal tot op de millimeter nauwkeurig. Vooral de afwerking, want bij zo’n strakke keuken kom je niet weg met een scheve lijn of een klein kiertje. Alles moet kloppen. Punt.”

Van A naar C

Haar kwaliteitsfilosofie heeft Nuva Keukens al een heel eind gebracht. De keten, die in 1977 werd opgericht in Someren, telt inmiddels vijf vestigingen in Brabant en Limburg. De vakkundige montage blijkt door klanten vaak als een van de grote pluspunten genoemd te worden. “Kwestie van een goede organisatie en de juiste mensen op de juiste plek”, zo verklapt Schlösser. “Wanneer een geschoolde monteur bij ons binnenkomt valt hij in categorie A. Dat betekent dat hij de kneepjes van het vak nog moet leren van een ervaren collega. Pas dan wordt hij of zij B-monteur en kan zelfstandig op pad. Na enkele jaren ervaring val je in de C-klasse. Dan kun je de complexe projecten doen en vervolgens zelf jonge monteurs begeleiden.”

Geen stofbende

Die planmatige aanpak zien we ook terug in de keuze voor het gereedschap. “Vijf jaar geleden werden de normen voor het stofvrij werken aangescherpt”, vertelt Schlösser. “Voor ons was dat reden om nog eens goed te kijken naar onze preferred supplier en hoe wij aan de norm konden voldoen, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en efficiëntie.  We hebben een aantal merken naast elkaar gezet en daarmee testen uitgevoerd. Dat leidde tot een lijstje van pluspunten en minpunten die je dan tegen elkaar afweegt. Festool kwam daarbij duidelijk als winnaar uit de bus.”

De stofafzuiging van Festool was een belangrijke factor, aldus Schlösser. Volgens hem is het belang van goede stofafzuiging niet te onderschatten. “In de eerste plaats natuurlijk vanwege de gezondheid van je medewerkers. Die staat bij ons voorop. Maar voor de klanten is het ook prettig wanneer hun huis geen grote stofbende is wanneer wij klaar zijn. Het moment van oplevering moet toch een beetje een feestje zijn.” De stofafzuiging van Festool is gewoon erg goed, vindt Schlösser. “Er komt nauwelijks nog stof vrij wanneer er gezaagd of geschuurd wordt.”

Snel weer verder

Voor Nuva Keukens was echter niet alleen de kwaliteit van de apparatuur doorslaggevend, ook de kwaliteit van de service speelt een grote rol. “Je weet dat Festool niet veel storingen vertoont. Maar áls er een keer iets is, dan moet je ook snel weer verder kunnen. Dat begrijpt Festool heel goed. Via de onderhoudsafdeling hebben we een kort lijntje met hun technische staf zodat we eigenlijk altijd direct worden geholpen. Dat is prettig werken, maar het is voor ons ook financieel aantrekkelijk. Een bedrijf als het onze moet gewoon door kunnen gaan met alle projecten, stilstand kost geld.”

Liefde voor het vak

Niet alleen met de technische mensen, ook met de adviseurs van Festool heeft Nuva Keukens ook een goede relatie. Schlösser: “Bij Nuva Keukens zit innovatief werken in het bloed, al vanaf het begin. Dan zoek je een leverancier die daarbij aansluit en dat is bij Festool absoluut het geval. Regelmatig komt er iemand van het bedrijf bij ons langs om te laten zien welke nieuwe producten er zijn, maar ook wat de gedachte erachter is. Waarom werkt het beter om een schuurkop net even iets anders te laten bewegen? Of de stofafzuiging onder een iets andere hoek te plaatsen? Dat vinden onze mensen ook interessant te weten. Zij nemen hun vak serieus en je merkt dat ze bij Festool hun vak ook serieus nemen. Het resultaat daarvan zie je hier vandaag in Eindhoven: een prachtige keuken en tevreden klanten.” 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Festool.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!