Afgelopen woensdag is het dak van de historische Eierhal in Nijkerk opgetild en verplaatst naar een 60 meter verderop gelegen plein. Twee kranen hebben het dak, dat 30 meter lang, 22 meter breed en 9 meter hoog is, verplaatst. Totale gewicht: 38.000 kilo.
Damwanden
De eierhal zelf wordt helemaal afgebroken en later weer opgebouwd, zodat er een ondergrondse parkeergarage aangelegd kan worden. Vorige week is gestart met het plaatsen van damwanden voor de bouw van de parkeergarage. Daarbij wordt een geul gefreesd waarin direct de aanwezige grond met een speciale metselspecie wordt vermengd. Dit vormt uiteindelijk een damwand van 17 meter diep. Belangrijk is dat deze methode geen trillingen veroorzaakt.
Strenge controle
Alle onderdelen van de hal worden gedocumenteerd, gefotografeerd en opgeslagen. Onderdelen die niet hergebruikt kunnen worden, worden nagemaakt. Een begeleidingscommissie controleert of de restauratie goed gebeurt. Daarna wordt de Eierhal weer opgebouwd en half 2014 moet ook de kap weer op zijn plaats zitten.
Toch niet slopen
Er was de afgelopen jaren veel te doen over het behoud van de Eierhal, die stamt uit 1927. Het gebouw, met kenmerkende kap en kapconstructie, is een van de laatste eierhallen in Nederland en staat al sinds 1996 leeg. Projectontwikkelaar Aprisco wilde het gebouw aanvankelijk slopen, maar de bewoners van Nijkerk en de stichting Stadsgezicht Nijkerk kwamen daartegen in opstand. Daarom werd uiteindelijk besloten tot restauratie. Vier nabijgelegen oude pakhuisjes worden wel gesloopt en vervangen door historiserende nieuwsbouw.
Foto: @GerardRenkema via twitter
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.