#Bouwmaterialen

Spoorwegonderdoorgang van 75 procent gerecycled beton

Bij een spoorwegonderdoorgang aan de Amsterdamse Contactweg is een tussenwand geplaatst die bestaat uit 75 procent gerecycled beton. De pilot, een samenwerking tussen Gemeente Amsterdam, ProRail en Heijmans,  is een belangrijke stap naar een duurzame betonketen.

Beton staat bekend als een milieuvervuilend product. Een groot deel van de vervuiling wordt vooralsnog veroorzaakt door het gebruik van cement. Door cement terug te winnen en te recyclen, wordt een groot gedeelte van de milieubelasting bespaard. Nieuwe scheidingstechnieken van betonleverancier Rutte Groep maken het mogelijk de oorspronkelijke grondstoffen van beton – zand, grind en cement – terug te winnen. Van deze losse producten wordt vervolgens opnieuw een betonmengsel gemaakt.

Primeur

Met secundair cement in combinatie met gerecycled zand en grind heeft het project aan de Contactweg een primeur. Het is nog niet eerder voorgekomen dat er bij gerecycled, gewapend beton zo’n hoog percentage aan gerecycled cement is gebruikt. De secundaire grondstoffen zijn afkomstig van project Buiksloterham, elders in Amsterdam. Naar verwachting bespaart dit infraproject daarmee 27 procent CO2 uitstoot en 26 procent MKI (milieukostenindicator).

Monitoren

Bij dit project is beton toegepast dat bestaat uit 100 procent gerecycled grind, 50 procent gerecycled zand en 15 procent gerecycled cement. Dit leidt tot een secundaire samenstelling van 75 procent. De komende vijf jaar monitort Heijmans hoe het circulaire beton zich tijdens verschillende weersomstandigheden gedraagt.

Alternatieven

Meerdere partijen in de bouw zijn op zoek naar alternatieven voor cement. Zo hadden Dura Vermeer Bouw Hengelo en Geelen Beton eerder dit jaar al een primeur te pakken bij de realisatie van 38 huurwoningen voor Ymere in Nobelhorst. Het casco is geproduceerd op basis van cementvervanger. Daardoor wordt de CO2-uitstoot met circa 60 procent verminderd ten opzichte van traditioneel constructief beton.
De casco’s van vier nieuwbouwwoningen in Zaanstad werden eind 2020 gemaakt van CO2-arm beton. Ten opzichte van eerdere casco’s van betonfabrikant van Voorbij Prefab bevat het mengsel 44 procent minder CO2.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!