Lente-akkoord wil uitstel grenswaarde MPG
Stel de invoering van een grenswaarde voor de MPG uit. Dat is het advies van de partners in het Lente-akkoord aan minister Ollongren. De reden is dat er hiaten zitten in de MPG-methodiek waarmee de milieuprestatie van een gebouw in de ontwerpfase kan worden berekend.
Dat stelt het Lente-akkoord op basis van het rapport De MPG van NOM-, BENG- en ZENwoningen, uitgevoerd door DGMR Bouw. Het onderzoek heeft zich gericht op de ervaringen die er tot nu toe zijn met de MPG-methodiek.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
- De richtlijnen voor het maken van een MPG-berekening zijn op dit moment nog onvoldoende duidelijk voor de MPG-rekenaars van de adviesbureaus, architectenbureaus en bouwbedrijven. Aanpassing en uitbreiding zijn noodzakelijk.
- De omvang van de Nationale Milieudatabase (NMD) is nog te beperkt, zeker wat betreft installaties en PV-panelen die een aanzienlijk deel van de MPG-score bepalen. Daarnaast is de informatievoorziening over de producten in de database vaak onvoldoende, waardoor het kiezen, schalen of zelf samenstellen van producten lastig is. Aanpassing en uitbreiding zijn noodzakelijk.
- De naam ‘milieuprestatie’ suggereert dat de totale milieu-impact wordt meegenomen, inclusief het jaarlijkse energieverbruik. Dit is niet het geval: het betreft alleen de milieu-impact van het materiaal. Aanpassing is noodzakelijk.
De Lente-akkoord partners adviseren daarom de minister om het invoeren van een grenswaarde voor de MPG in het Bouwbesluit (1 januari 2018) uit te stellen en de genoemde ernstige hiaten aan te vullen. In het rapport zijn hiervoor concrete aanbevelingen opgenomen.
Vraag: hoe te meten in bestaande bouw?
Voorstel:
Uitgaan van energiegebruik gedurende drie jaar.
Inhoud woning en oppervlakte woning is bekend, Kadaster.
Voorstel: DCMR maakt een methode voor herwaardering van bestaande woningen. Inspelen op toekomstige rekenmethode EU.