Inhaalslag uitgesteld onderhoud aan woningen
Uitgesteld onderhoud aan particuliere woningen wordt door de consument in de komende 1 á 2 jaar alsnog uitgevoerd. Deze ontwikkeling zal leiden tot een stijging in de opdrachten voor professionele bedrijven in de onderhoudssector. Met name schilders-en onderhoudsbedrijven (binnen en buiten) zullen profiteren van de onderhoudsplannen van de consument.
Dit blijkt uit een online onderzoek uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder 500 particuliere woningeigenaren in Nederland, in opdracht van Koninklijke OnderhoudNL, de grootste organisatie van onderhoudsbedrijven in het vastgoedonderhoud in Nederland.
Buiten- en binnenschilderwerk meest uitgesteld
De afgelopen 2 jaar heeft een kwart van de Nederlandse particuliere woningeigenaren gepland onderhoud aan de woning uitgesteld. De werkzaamheden die het meest werden uitgesteld zijn buitenschilderwerk en binnenschilderwerk. Deze werkzaamheden werden in respectievelijk 28% en 23% van de gevallen uitgesteld. Andere werkzaamheden die regelmatig werden uitgesteld zijn werk aan kozijnen/profielen (12%), buitendeuren (10%) en binnendeuren (10%).
Redenen uitstel
De belangrijkste redenen dat consumenten onderhoud aan de woning uitstelden zijn het stellen van andere prioriteiten of dat het geen urgente noodzaak heeft (39%) en het gebrek aan financiële mogelijkheden (38%). Van de consumenten die het onderhoud aan de woning uitstelden geeft 30% aan dat dit geleid heeft tot een slechte uitstraling van de woning. Dit uit zich onder andere in het bladderen van verf (27%) en houtrot (12%).
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.