Met ON!Track biedt Hilti vanaf januari 2016 een totaaloplossing om bedrijfsmiddelen eenvoudig te beheren. Bedrijfsmiddelen kunnen voortaan – ongeacht de fabrikant – met een RFID- en barcodescanner nauwkeurig worden uitgelezen en geïdentificeerd. Alle gegevens worden centraal opgeslagen en gesynchroniseerd in de cloud-based software en kunnen via internet of met een smartphone op elk gewenst moment worden geraadpleegd.
Voor veel professionals in de bouw is het volgens Hilti een ware opgave om overzicht te houden over hun bedrijfsmiddelen. Wie bevindt zich met welk gereedschap op welke bouwplaats? Welke apparaten zijn toe aan onderhoud of een veiligheidsinspectie? Welke verbruiksmaterialen moeten worden bijbesteld en hoeveel materiaal (bijvoorbeeld isolatieplaten) is er op elke bouwplaats aanwezig?
Bedrijven die op deze en soortgelijke vragen direct een nauwkeurig antwoord paraat hebben, verhogen hun productiviteit, vermijden het tegenwoordig maar al te bekende ‘kwijtraken’ van materialen op de bouwplaats, hebben minder last van uitgevallen apparaten en maken veel sneller de inventaris op. Op basis van ruim tien jaar ervaring in het professioneel beheren van bedrijfsmiddelen (met name in de vorm van wagenparkbeheer) heeft Hilti in samenwerking met klanten software ontwikkeld waarmee bouwbedrijven hun bedrijfsmiddelen fabrikantonafhankelijk en transparant kunnen documenteren, en volledig op hun specifieke behoeften kunnen afstemmen.
Hilti ON!Track wordt sinds begin 2015 bij een select aantal klanten in de dagelijkse praktijk gebruikt en is vanaf januari 2016 in heel Nederland beschikbaar.
RFID-tag
De afzonderlijke bedrijfsmiddelen of verpakkingen met materiaal worden voorzien van een unieke RFID-tag (een niet van het stroomnet afhankelijke chip die radiosignalen uitzendt) en een geïntegreerde streepjescode. Beide elementen zijn zeer robuust en daardoor prima bestand tegen de vaak zware omstandigheden op een bouwplaats. Met behulp van de RFID-scanner van Hilti kunnen de tags vervolgens eenvoudig op locatie worden uitgelezen. De streepjescode kan zelfs gewoon met een smartphone worden gescand. De gebruikte software is cloud-based en vereist daarom geen installatie of handmatige updates. Alle gegevens worden door de software centraal, veilig en gesynchroniseerd opgeslagen. Bovendien kunnen bedrijfsmiddelen direct via de speciale webtoepassing of plaatsonafhankelijk op een mobiel apparaat worden beheerd. De voor de bedrijfsmiddelen verantwoordelijke medewerkers registreren zich als gebruiker en kunnen de beschikbare gegevens vervolgens dag en nacht raadplegen, waar zij zich ook bevinden. Het systeem maakt het ook mogelijk locaties, bedrijfsmiddelengroepen en retourneringstermijnen te definiëren. Daarnaast geeft ON!Track een waarschuwing wanneer het tijd is voor periodiek onderhoud of wanneer certificaten dreigen te verlopen. Dit zorgt voor verbeterde veiligheid en vergemakkelijkt de planning, wat de efficiency ten goede komt.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.