Volvo Trucks levert haar eerste elektrische betonmixertruck voor zwaar gebruik aan de wereldwijde bouwmaterialenhandel CEMEX dat ook cement en stortklaar beton aanbiedt.
De truck wordt vanaf deze maand ingezet bij een betoncentrale in Berlijn. Het is nog niet duidelijk wanneer een Nederlandse betonfabrikant een elektrische betonmixer gaat inzetten.
De elektrische betonmixer van Volvo Trucks herbergt twee elektromotoren met vier accu’s die 360 kWh genereren. De bovenbouwmixer met een volume van 9 m³ wordt aangedreven door een hydraulisch systeem dat haar stroom krijgt van een tractiebatterij. Afgezien van de elektromotoren en de batterijen is er verder technisch weinig veranderd aan de truck die over dezelfde vier assen, chassis en versnellingsbak beschikt als zijn voorganger op diesel.
Uiteraard is er geen CO²-emissie meer. Dat scheelt circa 35 ton kg CO² op basis van 30.000 km per jaar in vergelijking met een dieselaangedreven betonmixertruck. “Verder is de elektrische betonmixer veel stiller en dat werkt zeer prettig voor de chauffeur en het personeel in de omgeving”, zegt construction sales manager Imre Lörinc van Volvo Trucks. “En het rij-comfort is ongekend, zo ervaren de chauffeurs die er al mee gereden hebben geen trillingen meer. Dat is fijn als je de hele dag in zo’n truck doorbrengt.”
Hoger motorvermogen, minder laadcapaciteit
Een ander voordeel voor de elektrische betonmixer is het hogere vermogen in vergelijking met een dieselvoertuig, omdat er sprake is van een direct koppel. Dat zorgt voor meer trekkracht, wat prettig is met een voertuig dat zware ladingen vervoert, zoals een betonmixer. Er is ook een nadeel: een elektrisch exemplaar kan wat minder beton vervoeren. “De aanwezigheid van het batterijpakket vergt een toename van het eigen gewicht, waardoor de laadcapaciteit afneemt. Daarbij gaat het om circa 1 m³ per vracht”, aldus Lörinc.
Volvo Trucks levert op dit moment alleen een vier-assige betonmixer in elektrische uitvoering. Lörinc vindt het lastig om aan te geven waarom in Nederland nog geen concrete bestellingen van deze truck zijn gedaan. De construction sales manager geeft aan dat betonfabrikanten hier veelvuldig beton transporteren met oplegger in plaats van betonmixertrucks. Bepaalde opleggers zijn al geëlektrificeerd, dus op deze manier kan betontransport ook emissieloos plaatsvinden.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.