#Bouwmachines / Partnercontent

Hoe kun je de bandenspanning van de banden van je aanhangwagen controleren?

De meeste mensen weten wel dat de bandenspanning van de banden van je auto invloed heeft op hoe veilig jij kunt autorijden. Veel mensen controleren dit dan ook regelmatig. Helaas wordt dit niet echt gedaan bij een aanhangwagen, wat volgens Hapert wel van belang is. Dit bedrijf heeft op haar site dan ook allerlei informatie geplaatst over de bandenspanning van de banden van een aanhangwagen.

Zo is het volgens Hapert van belang om regelmatig de staat van de banden van je autotransporter te controleren omdat je zo je eigen veiligheid kunt garanderen, maar de betrouwbaarheid van je aanhangwagen wordt hierdoor bovendien ook groter. Het is bovendien echt noodzakelijk om de bandenspanning van je autoambulance te checken aangezien dit veel invloed heeft op de veiligheid van je auto en aanhangwagen. Eigenlijk moet je dit elke twee weken doen bij wat voor type aanhangwagen je dan ook hebt, wat mogelijk is met behulp van de onderstaande tips. In het artikel van Hapert kun je nog meer lezen over de bandenspanning van de banden van een aanhangwagen.

Adviesspanning

Zo is het van belang om altijd uit te gaan van de adviesspanning. Als het goed is, is dit vermeld in het instructieboekje van je auto en/of aanhangwagen. Bovendien kan de adviesspanning ook nog eens vermeld zijn op een sticker die je kunt vinden op je autotransporter of autoambulance. Waar dit precies is hangt van de aanhangwagen af. Bij een auto zijn deze stickers vaak geplaatst op de binnenzijde van het benzineklepje, de achterkant van de zonneklep of op de deurpost. 

Koude banden

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je de bandenspanning alleen moet meten wanneer de banden koud zijn. Heb je net een ritje afgelegd met je aanhangwagen? Je zult dan dus even moeten wachten voordat je de controle kunt uitvoeren. In principe mag je dit wel direct na de rit doen, maar je moet dan maximaal drie kilometer hebben gereden. Zijn de banden alsnog warm terwijl je de meting uitvoert? De druk in de banden wordt hierdoor hoger, dus de bandenspanning is op dat moment niet juist.

Omgevingstemperatuur

Je moet bovendien altijd rekening houden met de omgevingstemperatuur bij het controleren van de bandenspanning van de banden van je aanhangwagen. De eerder genoemde adviesspanning is gebaseerd op een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius, maar dat is het natuurlijk niet altijd. De druk moet daarom met 0,1 bar gecorrigeerd worden met elke afwijking van 10 graden. Meet je de bandenspanning bijvoorbeeld bij een omgevingstemperatuur van 10 graden Celsius? Je moet dan dus 0,1 bar optellen bij je meting. Houd hier beslist rekening mee om zeker ervan te zijn dat je controle juist is.

Reserveband en ventieldopjes

Als het goed is ligt er in je auto nog een reserveband. Ook hiervan moet je beslist de bandenspanning controleren. Je weet immers maar nooit wanneer je deze band ineens nodig hebt, dus je moet hier goed voorbereid op zijn. De bandenspanning is hier dus een belangrijk onderdeel van. Daarnaast moet je ook beslist naar de ventieldopjes van de banden van je aanhangwagen kijken. Dit kun je doen tijdens het meten van de bandenspanning. Zijn ze defect? Vervang ze dan direct. 

Dit artikel is partnercontent van Hapert Aanhangwagens.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!