2020 mag dan een moeilijk jaar zijn, het is ook een machtig interessant jaar. Zeker als het gaat om de ontwikkelingen rond mobiliteit, logistiek en de kleine bedrijfswagen. Er zijn bouwbedrijven die al elektrisch rijden. Maar hoe staat het tegenwoordig met milieuzones en wanneer moet ik nu zo’n elektrische bestelauto kopen? Arjan Velthoven, hoofdredacteur van Bestelauto, schetst de laatste stand van zaken.
De bestelauto heeft een dieselmotor. Zo was het decennialang, maar de verbrandingsmotor is niet langer heilig. Moderne diesels stoten nog maar weinig schadelijks uit, maar gesjoemel met uitstootcijfers heeft het imago geen goed gedaan. Klimaatakkoorden spreken ook duidelijke taal: we moeten zo snel mogelijk naar emissievrij vervoer. De eisen die worden gesteld aan autofabrikanten zijn bijzonder streng: ze moeten hoge boetes betalen als ze niet onder bepaalde CO2 -emissiewaarden geraken.
De elektrische bestelauto is het gevolg. Eerst waren er nog maar een paar, met veelal een zeer beperkte actieradius, maar het aanbod groeit en de kwaliteit van het accupakket in die elektrische bestelauto ook. In het najaar van 2020 komt er een groot aantal nieuwe elektrische bestelauto’s op de markt. We noemen op: de vernieuwde Mercedes-Benz eVito, de Citroën e-Jumpy, de Peugeot e-Expert, de Opel Vivaro-e, de Maxus eDeliver3, de Toyota ProAce Electric en de Fiat eDucato. Bestelauto’s waarvan de actieradius in sommige gevallen meer dan 300 km per dag bedraagt. De prijs bedraagt soms nog geen 30.000 euro.
Event over elektrisch vervoer
Speciaal voor bedrijven die nadenken over de aanschaf of lease van een elektrische bestelauto organiseert vakblad Bestelauto een eigen online evenement over de elektrische bestelauto, het Bestelauto eVANt. Dit eVANt gaat niet alleen over de nieuwste voertuigen, maar behandelt ook hoe dat precies werkt, een EV in je wagenpark. Hoe werkt het opladen van zo’n elektrische besteller? Hoe kom ik aan een laadpaal bij mijn bedrijf en is dat wel echt nodig? En als ik een elektrische bestelauto koop, hoeveel subsidie kan ik dan krijgen? Deze en nog veel meer vragen worden beantwoord tijdens een avondvullend evenement, op woensdag 3 februari 2021. Kijk voor meer info op www.bestelauto.nl/evant.
Waarom nu interessant?
Wie nu een nieuwe bestelauto wil kopen, doet er verstandig aan te kijken of een elektrische bestelauto (eventueel een plug-in hybride) wat voor hem is. Gemeenten kunnen ervoor kiezen een stedelijk gebied per 2025 ‘emissievrij’ te verklaren. Dat mag nu, maar ze moeten dat dan wel vier jaar van tevoren aankondigen. Kortom: uiterlijk 2021. Wie in 2025 een nieuwe bestelauto koopt, moet kiezen voor een emissievrij exemplaar als men toegang wil tot een emissievrij gebied in een stad.
Gelukkig is er een overgangsregeling, waardoor niet iedereen vanaf 2025 meteen een nieuwe auto hoeft te kopen en emissievrij hoeft te gaan rijden. Zo kunnen ondernemers zich voorbereiden op de investering in zero-emissie materieel en die mogelijk laten samenvallen met de normale vervanging van het wagenpark. Dat geldt niet voor bestelauto’s van Euroklasse 4. Die zijn niet uitgevoerd met een roetfilter en hebben geen toegang tot de zero-emissiezone na 1 januari 2025. Uitzonderingen zijn er wel. Zo hebben bestelauto’s met minimaal Euroklasse 5 tot en met 31 december 2026 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Bestelauto’s met minimaal Euroklasse 6 hebben tot en met 31 december 2027 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek.


Subsidiepot komt eraan
Het klimaatakkoord hijgt de Nederlandse overheid in de nek en daarom komt er in 2021 een subsidiepot voor elektrische bestelauto’s. In de wandelgangen rond beleidsmakers klinkt dat die subsidie weleens tien procent van de aanschafwaarde van een bestelauto kan bedragen. Samen met de MIA/Vamil-regeling moet je als ondernemer dan een elektrische bestelauto kunnen kopen voor hetzelfde geld als een dieselbesteller.
Ook op het gebied van bedrijfsauto-inrichtingen is er nieuws. De komst van de zwaardere elektrische bestelauto zorgt ervoor dat een ondernemer niet meer alles klakkeloos achter in de bus kan gooien. Een slimme inrichting is van belang, niet te veel meenemen nog veel belangrijker. De accu van de elektrische bestelauto biedt mogelijkheden om er gereedschap mee op te laden. Nissan liet dat al eens zien met het Energy Roam powerpack. Brover Bedrijfswageninrichting heeft in samenwerking met Zeliox een oplossing met zonnepanelen ontworpen om het gereedschap op spanning te houden.
Binnensteden weren het liefst zoveel mogelijk (bestel)auto’s uit het centrum. Daar zul je maar net moeten werken. Er zijn inmiddels diverse oplossingen om toch in de stad te kunnen rijden en werken. Sortimo, van de inrichtingen, heeft zelfs een cargobike ontworpen. Mobian en Dockr hebben in Amsterdam een nieuw concept ontwikkeld: park & ride. Monteurs, installateurs, onderhouds -en klusbedrijven reserveren eenvoudig een parkeerplaats aan de rand van de stad, inclusief een elektrische cargobike. De werklieden parkeren hun bestelauto dan aan de rand van de stad, laden hun gereedschappen en kleine materialen over in de E-Cargo Bike om vervolgens snel, duurzaam en efficiënt hun klanten in de binnenstad te bezoeken op de fiets. De fiets kan gratis voor de deur parkeren.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Aannemer 2020-08.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.