Klantgerichtheid is belangrijk. Onlangs maakte Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) de Winnaars SKB Awards 2020 bekend. Maar klantgerichtheid, wat is dat nu en hoe geef je je klanten een goed advies.
Een goed advies geven, duidelijk zijn, een goede communicatie, snelheid en zorgvuldigheid en het inspelen op extra wensen kwamen als belangrijk uit de bus. Maar wanneer is een advies goed? De klant van vandaag wil meer en weet wat er ‘te koop’ is in de markt. Een goed advies stopt daarom niet bij je kunnen.
Mooi van buiten en van binnen
Een ingesleten uitdrukking maar niet alleen voor mensen. Ook bij een mooi gebouw wil je niet alleen een mooie buiten maar ook een mooie binnen kant. Een prachtig gebouw aan de buitenkant schept verwachtingen. Dan wil je als eigenaar dat die verwachtingen waargemaakt worden als je de deur binnen stapt. En die oh’s en ah’s hebben niet altijd met een groot budget te maken. Je kunt ze bereiken door goed na te denken en een goed advies te krijgen. Ook als je budget niet torenhoog is.
Vloeren, wanden en plafonds
De basis van elke binnenkant/kamers van een gebouw zijn de vloeren, wanden en plafonds. Dat zie je terug in oude gebouwen en paleizen. Niet voor niets werden er prachtige schilderingen gemaakt op plafonds of werden er ornamenten aangebracht. Rijke versieringen. Ook de wanden zijn belangrijk. Kies je voor strak wit of liever een fluweel zachte kleur. Ook lambriseringen brengen een bepaalde sfeer mee en kunnen een hal of kamer opties qua grootte en hoogte veranderen. Door met kleuren te spelen, speel je in op gevoel en sfeer. Hierbij kun je kiezen om een kleur aan te passen aan de functie van de kamer. In een witte kamer heb je sneller een gevoel van eenvoud, schoonheid en ruimte. Een kamer in blauwtinten is zeer geschikt om in te slapen bijvoorbeeld en donker rood geeft een warm en cosy gevoel.
De vloer is de basis van elke kamer. Een goed advies is daarom op zijn plaats. Een vloer die goed geschikt is voor een slaapkamer is dat niet standaard voor een woonkamer, hal of keuken. Ook de tint van de vloer is bepalend. Denk daar bij aan praktische aspecten; een witte tegel voor een hal waar veel mensen in en uit lopen is niet makkelijk wit te houden en de vloer in de keuken moet gezellig maar ook makkelijk schoon te maken zijn. En als je blote voeten de slaapkamer vloer raken wil je een behaaglijk gevoel.
De eerste indruk
De basis leg je dus met je vloeren, wanden en plafonds. Toch kun je ook bij een ruimte met een standaard plafonds en muren snel een eigen sfeer creëren zonder direct grote uitgaven te moeten doen. Bedenk daarbij dat de muren het eerste in het gezichtsveld komt als je een hal of kamer binnenstapt. Door een mooi canvas schilderij aan de wand te hangen maak je niet alleen sfeer maar bepaal je ook de eerste indruk. Hierdoor kun je op het gevoel van je bezoekers inspelen. Geef je ze de sfeer mee van oude meesters als Rembrandt als ze binnen komen of liever het relaxte gevoel van zee en zand. En wat denk je van een prachtige bloemenpracht of een Boheemse sfeer? Groot of klein, schilderijen zijn fijn sfeerbepalend waardoor je zelfs elke ruimte snel een eigen identiteit kunt geven.
Door mee te denken met je klanten hierin, kun je een goed en op maat gemaakt advies geven dat net een stapje verder gaat.
Dit artikel is partnercontent van Sweet Living Shop.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.