Winnaars SKB Awards 2020 bekend

Bouwbedrijf Kreeft kreeg twee SKB Awards, voor kopersbegeleiding én meer- en minderwerk.

Bouwbedrijf Kreeft en Salverda Bouw mogen zich de meest klantgerichte bouwers van 2020 binnen Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) noemen. Directeur Edwin Groot bracht de winnaars van de SKB Awards een persoonlijk bezoek, bewapend met certificaat, taart bloemen en felicitaties.

SKB’ers zijn bouwbedrijven aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking. De awards zijn toegekend in drie categorieën: Kopersbegeleiding, Meer- en minderwerk en Oplevering.

Kopersbegeleiding

De award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Bouwbedrijf Kreeft uit Ede. Het bedrijf werd het best beoordeeld door klanten op onder meer ‘communicatie met de kopersbegeleider’, ‘de snelheid en zorgvuldigheid waarmee keuzes voor het maatwerk op tekening werden verwerkt’ en ‘het inspelen op extra wensen tijdens de bouw’.

Directeur Dirk Jan van den Brink: “Het is een pluim op het werk van onze kopersbegeleider! Dat wat de koper als eerste ziet, hoort en ervaart is haar verdienste. Natuurlijk neemt dat niet weg dat de werkvoorbereiders, projectleiders en uitvoerder ook de neuzen dezelfde kant op hebben staan, maar toch is dit een bevestiging voor waar we mee bezig zijn.”

Meer- en minderwerk

Ook in de categorie Meer- en minderwerk mag Bouwbedrijf Kreeft zich meest klantgerichte bouwer noemen. “Als we volgend jaar niet op alle drie de onderdelen op de eerste plaats eindigen, zal ik teleurgesteld zijn”, zegt Dirk Jan van den Brink.
Uit de antwoorden op vragen over het maatwerkpakket, de prijzen van het maatwerkpakket, de beslistijd en het inspelen op wensen door de bouwer tijdens de bouw, blijkt dat de aannemer als beste uit de bus komt.

“We kunnen concreet en duidelijk zijn als het over meer- en minderwerk gaat. Er zijn veel opties, maar als de klant casco wenst, is dat ook prima. We zijn niet dwingend, maar leidend in het proces naar de showrooms en onderaannemers, zodat we vinger aan de pols kunnen houden. We zien meer- en minderwerk als een stukje extra dienstverlening en niet als verdienmodel voor onze projecten.”

Oplevering

Salverda Bouw uit ’t Harde is door kopers van nieuwbouw het hoogst beoordeeld in de categorie Oplevering. Met de Oplevering Award bewijst de bouwer dat het de klant naar tevredenheid bedient op onderwerpen als ‘communicatie tijdens de oplevering’, ‘de tijd die voor de oplevering is uitgetrokken’ en ‘de kwaliteit van de afgehandelde punten’.

Adjunct-directeur Gert Winkelaar: “Dit is het resultaat van jarenlange focus op klantgerichtheid. Eenduidigheid richting de koper is hierbij van groot belang; doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Een heldere communicatie en verwachtingsmanagement richting de koper zijn hierbij de sleutelwoorden. Intern is eigenaarschap het sleutelwoord; het uitvoeringsteam is voor het hele traject, van verkoop tot nazorgperiode, verantwoordelijk voor het project. En dat is ook helder richting de koper.”

Klantgericht bouwen

SKB’ers vragen uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB-er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare onderdelen in het proces?

Edwin Groot, directeur SKB: “Je kunt zeggen dat deze bouwbedrijven zich kwetsbaar opstellen om zichzelf en de sector verder te kunnen optimaliseren. De klant profiteert van deze kwaliteitsslag die al sinds de oprichting van SKB in 2003 gaande is.”

Bouwnu.nl

Bedrijven die aangesloten zijn bij SKB zijn ook vindbaar op de vergelijkingswebsite in de woningbouw: bouwnu.nl. Achter de schermen worden SKB’ers echter uitgebreider beoordeeld, vandaar dat de SKB Awards in het leven zijn geroepen. “Zo vergelijken we appels met appels en worden begin 2021 de prijzen voor de Beste Bouwers en Beste Verbouwers uitgereikt onder zowel SKB’ers als alle andere bouwbedrijven die vindbaar zijn op bouwnu.nl.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!