Blog | Wat is de waarde van een bedrijf?

Diverse register valuators en andere deskundigen hebben geweldige spreadsheetmodellen, waarmee ze de waarde van een bedrijf in kaart brengen. Maar wat minstens zo belangrijk is, is de snel veranderende wereld. En vooral de mate van snelheid waarin die veranderingen plaatsvinden, is dermate groot, dat de onzekerheid in de markt de laatste jaren erg gegroeid is. Denk daarbij aan de kredietcrisis, corona, Oekraïne, Israël en de grote schommelingen in de rentepercentages.

De waarde van een bedrijf zit niet in het verleden, maar in de toekomst en ga dus maar eens vaststellen wat deze gaat worden. Onze glazen bol is alleen maar groter geworden.

Vrijwel alle deskundigen hanteren de cashflow als uitgangspunt in hun methode voor de waardebepaling van een bedrijf en verwerken deze in een spreadsheetmodel. De Belastingdienst hanteert ook deze methode. Maar de praktijk komt daar niet altijd mee overeen!

Wat koop ik eigenlijk?

Elke koper stelt zich de vraag: ‘Wat koop ik eigenlijk?’. En als de koper deze niet stelt dan stel ik de vraag wel als zijn adviseur. Maar hoe ga je nu de zeer veranderende markt meenemen in de waarde van een bedrijf?

Voorbeeld: Een bedrijf kan verkocht worden met een van de volgende bepalingen:

a.            Ik geef garanties tot aan de deur en ik ben na de handtekening niet meer bereikbaar.

b.            Ik garandeer dat bepaalde opdrachtgevers zullen blijven en dat de omzet voor de komende twee jaar zich op hetzelfde niveau zal continueren.

Elk normaal denkend mens zal beseffen dat de waarde van een bedrijf met uitgangspunt a heel veel lager is dan die met uitgangspunt b.

Dit grote verschil komt echter niet tot uiting in de diverse berekeningen (lees spreadsheets) van de register valuators of andere deskundigen. De waardebepaling van een bedrijf omhelst echter veel meer dan enkel een spreadsheetmodel.

Deze column is gepubliceerd in Aannemer 8-2023.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!