Partnercontent
#Bouwpraktijk

Vraag naar buitenzonwering neemt enorm toe in 2021

Wanneer het mooi weer is, zien we vanzelfsprekend een toenemende vraag naar buitenzonwering. Echter is dit jaar de populariteit van buitenzonwering nog veel harder gestegen dan in de zomermaanden van voorgaande jaren. Alhoewel dit goed nieuws is voor de markt, komt het niet helemaal goed uit. Er is namelijk een tekort aan bouwmaterialen (zoals aluminium) en dat zorgt ervoor dat – i.c.m. de drukte – de levertijden oplopen.

Pandemie, klimaat en innovatie spelen een rol in toenemende vraag consument

De pandemie, wat uiteindelijk heeft geleid tot de lockdowns, heeft ervoor gezorgd dat men meer ging klussen. Uit cijfers van de Rijksoverheid blijkt dat Nederlanders met 28% meer gingen klussen. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren, zomer naar zomer, recordbrekende temperaturen gehad. Het klimaat wordt warmer en zonder buitenzonwering wordt een woning veel te warm in de zomer. Deze twee factoren hebben grotendeels gezorgd voor de zonwering-boom die er dit jaar is ontstaan. 

Ook verdienen de zonweringfabrikanten een schouderklopje. De laatste jaren is er namelijk enorm veel geïnnoveerd en dat heeft uiteraard ook bijgedragen aan de toenemende vraag van buitenzonwering. Er zijn grote stappen gemaakt op het gebied van technologie. Zo is er een enorme push geweest naar betaalbare ‘smart’ buitenzonwering, en zijn de solar screens en rolluiken (zonwering met een zonnepaneel) dit jaar geïntroduceerd. 

Stijgende prijzen

Een tekort aan bouwmaterialen zoals aluminium – wat nodig is bij een overgrote deel van zonwering – heeft ervoor gezorgd dat de prijzen bleven stijgen. Er werd door fabrieken geanticipeerd dat er minder vraag zou zijn door de pandemie, maar het tegenovergestelde was waar, er was juist meer vraag naar bouwmaterialen. De vraag nam toe, terwijl de fabrieken hadden gehamsterd. Het aanbod, wat in sommige gevallen was gehalveerd(!), kon niet meer voldoen aan de vraag. En zoals we allemaal weten, beperkt aanbod, plus toenemende vraag, is altijd een hogere prijs. Screens en rolluiken waren bij sommige zonwering giganten deze zomer tot wel twee keer duurder in vergelijking met vorig jaar.

Dit artikel is partnercontent van Rolluiken33.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!