Van Wijnen Harderwijk B.V., Bouwbedrijf van de Kolk en Heilijgers zijn de meest klantgerichte bouwers binnen de Stichting Klantgericht Bouwen (SKB). Directeur Edwin Groot bracht de drie winnaars van de SKB Awards op 30 oktober een persoonlijk bezoek, bewapend met certificaat, taart en felicitaties.
Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking. De awards zijn toegekend in drie categorieën: Kopersbegeleiding, Meer- en minderwerk en Oplevering, en hebben betrekking op de eerste helft van 2018.
Kopersbegeleiding
De award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Van Wijnen Harderwijk B.V. Het bouwbedrijf werd het best beoordeeld door klanten op onder meer communicatie met kopersbegeleider, de informatievoorziening tijdens het bouwproces en het inspelen op extra wensen tijdens de bouw.
Cor Verwoert, hoofd kopersbegeleiding van Van Wijnen Midden: “Er is bij nieuwbouw altijd een gezond spanningsveld tussen de wensen van kopers en het productiebedrijf. Als kopersbegeleiding zorg je ervoor dat alle verwachtingen kloppen; onder andere door goed te luisteren, je in te leven en individueel contact. Geweldig dat die inspanningen worden gewaardeerd door onze klanten.”
Meer- en minderwerk
Bouwbedrijf van de Kolk uit Garderen mag zich prijzen met de Meer- en minderwerk Award 2018. De aannemer kwam het beste uit de bus bij klanten in deze categorie, zo bleek uit de antwoorden op vragen over het maatwerkpakket, de prijzen van het maatwerkpakket, de beslistijd en het inspelen op wensen door de bouwer tijdens de bouw.
Directeur Peter van de Kolk: “Het is voor ons vanzelfsprekend dat onze klant bij het laten bouwen van een woning maximale flexibiliteit van ons mag verwachten. Binnen ons bedrijf is het uitgangspunt altijd een tevreden klant.”
Oplevering
De award in de categorie Oplevering ging naar Heilijgers uit Amersfoort. Daarmee bewijst de bouwer dat het de klant naar tevredenheid bedient op onder andere communicatie tijdens de oplevering, de tijd die voor de oplevering is uitgetrokken en de kwaliteit en snelheid van de afgehandelde punten.
Piet Dekker, bedrijfsleider nieuwbouw: “Heel mooi dat klanten het werk van onze medewerkers waarderen. Het opleveren is toch het toetje van het hele koop- en bouwproces. Geweldig dat onze mensen de kopers een prettige start van hun nieuwe woonomgeving kunnen bieden; dat een proces dat toch met enige spanning verloopt, een plezierige ervaring kan zijn. Dat is zowel leuk voor de kopers als voor onze medewerkers.”
Klantgericht bouwen
De bij de SKB aangesloten bouwbedrijven vragen op verschillende momenten uitgebreide feedback aan hun klanten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden geven een schat aan informatie. Een SKB’er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapporten gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het op vergelijkbare onderdelen in het proces? De SKB Awards zijn een afgeleide hiervan.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.