#Bouwpraktijk

Arbitrage | Scheuren, scheuren, scheuren

Als er bij de oplevering twee lichte scheuren in de wand op de overloop zitten, besluiten woningeigenaar en aannemer af te wachten hoe zich dat verder ontwikkelt. Niet goed, blijkt al snel. Datzelfde geldt voor de onderlinge relatie.

In korte tijd ontstaan er meer scheuren in de woning: bij de aansluiting tussen de dakplaten en de gestucte wanden, in de wanden van de eerste verdieping en rond de kozijnen. De aannemer wil de scheuren bij de kozijnen best herstellen, behalve die in de keuken. Garantie geeft hij niet. De woningeigenaar eist herstel van alle scheuren. Mét garantie.

Allereerst de scheurvorming in het stucwerk bij de dakplaten. Die is veroorzaakt doordat de stukadoor het stucwerk heeft doorgesmeerd zonder de inwendige hoeken ‘in te snijden’. Het behoort tot de eisen van goed en deugdelijk werk om dit wél te doen, aldus de arbiter. Daarmee kan ongecontroleerde scheurvorming tussen de verschillende dakvlakken – als gevolg van het krimpen en uitzetten van de dakelementen – worden voorkomen. Omdat de stukadoor in opdracht van de eigenaar werkt, is de aannemer niet aansprakelijk.

De haarscheurtjes in het stucwerk dat is aangebracht over de onderlinge aansluitingen van de prefab betonnen gevelelementen, zijn volgens de arbiter onvermijdelijk. En toelaatbaar. De betonelementen bewegen namelijk ten opzichte van elkaar en het stucwerk kan die beweging niet opvangen. Materiaaleigen krimpscheurvorming is geen gebrek.

Dan de scheuren rond de kozijnen. In de neggekanten van de kozijnen bevinden zich cementgebonden platen. Daarvan zijn de kopse kanten gelijk gehouden met de binnenzijde van het prefab betonnen binnenblad van de spouwmuur. De spouwlatten waarop de platen zijn vastgemaakt, zijn eenzijdig bevestigd tegen de binnenbladen. Doordat de spouwlatten door droging zijn gekrompen, zijn de platen naar binnen bewogen en is het stucwerk losgescheurd.

Een ontwerpfout, redeneert de arbiter. Eentje waarvoor de woningeigenaar niet aansprakelijk is. Hij heeft immers geen bemoeienis gehad met het ontwerp. De cataloguswoning is door hem gekocht van een ontwikkelaar. Die heeft de aannemer benaderd om de woning te bouwen en heeft het ontwerp aan de vakman verstrekt. De aannemer is in relatie met de eigenaar verantwoordelijk voor het ontwerp. Bovendien voldoet de uitvoering rond de kozijnen niet aan de eisen.

De aannemer moet de scheuren rond álle kozijnen repareren. En garantie geven op de herstelwerkzaamheden. De proceskosten à 8.010,20 euro worden verdeeld: de aannemer betaalt 80 procent, de woningeigenaar 20 procent.

Bewerkt naar het desbetreffende verslag van de Raad van Arbitrage

Geschilnummer 81.385

Tekening: Pennestreek/Tony Tati

Dit artikel verscheen in december 2019 in het blad Aannemer. Klik hier voor een (proef)abonnement.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!