#Bouwpraktijk

Arbitrage | Scheur in badkuip zet relatie op scherp

Wanneer de leverancier van een badkuip met haarscheur nieuw sanitair toezegt, verwacht de woningeigenaar dat ook te krijgen. Alleen wil de betrokken aannemer niet verder gaan dan een cosmetische reparatie. De arbiter moet de patstelling doorbreken.

Na een lange en drukke werkdag even lekker ontspannen in een warm bad. Met dat idee in zijn achterhoofd laat een opdrachtgever de badkamer in zijn woning compleet verbouwen. Inclusief dus het aanbrengen van een badkuip. Een vrijstaand exemplaar, als blikvanger. Maar het verlangen van de woningeigenaar naar een heerlijk geurend en schuimend bad wordt meteen al bij de oplevering op de proef gesteld: er zit een scheur in de kuip. Over de oplossing verschillen partijen van mening.

Reparatie

Het bad is tijdens de verbouwing in opdracht van de aannemer geleverd door een onderaannemer. Op de hoogte gebracht van het euvel zegt deze leverancier de eigenaar onvoorwaardelijk toe de badkuip te vervangen en een nieuw bad te monteren. Daar steekt de aannemer echter een stokje voor. Vervanging betekent immers hak- en sloopwerk, kans op kleurverschil in tegels en kit etc. Om nog maar te zwijgen over de kosten die dit met zich meebrengt. Aangezien de schade niet onder de garantie valt, kan de vakman het bad niet kosteloos vervangen. Wel kan het bad door een gespecialiseerd bedrijf worden gerepareerd. Vrijwel onzichtbaar en zonder effect op de levensduur of kwaliteit van het sanitair.

Vervanging

Reparatie van de scheur? De opdrachtgever hoeft er geen seconde over na te denken. Hij wil het nieuwe bad dat hem door de leverancier is toegezegd. Ook als daar sloop- en herstelwerkzaamheden voor nodig zijn. De scheur is immers veroorzaakt door een gebrek aan de badkuip, dan wel door ondeugdelijke montage. Frequente verzoeken tot vervanging van het bad aan het adres van de aannemer halen vervolgens niets uit. Hij is bereid tot kosteloos herstel, meer niet. En dus is daar de stap naar de Raad van Arbitrage.

Rechtsverhouding

Eenmaal voor de rechter herhaalt de aannemer zijn standpunt. Hij erkent dat er een haarscheur in de badkuip is ontstaan en is bereid herstel hiervan voor zijn rekening te nemen. Het bad geheel vervangen, gaat hem veel te ver. Hij is daar – ondanks de toezegging van de leverancier – ook niet aan gebonden.

De arbiter geeft de aannemer daarin gelijk. De rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en de aannemer speelt hier een rol. Niet de rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en de leverancier. Bovendien heeft de leverancier alleen met zijn opdrachtgever, de aannemer, van doen. Aan de toezegging van de leverancier kan de woningeigenaar dan ook geen rechten ontlenen.

Herstel

Blijft over de manier waarop de scheur in de badkuip moet worden hersteld. Bij bezichtiging wordt het de arbiter duidelijk dat het inderdaad om een haarscheurtje gaat. Van een constructief gebrek of een gebrek aan het bad zelf is geen sprake. Volledige vervanging van de badkuip is dan ook niet noodzakelijk en zelfs disproportioneel. Er kan worden volstaan met cosmetische reparatie door een gespecialiseerd bedrijf. Daarmee krijgt de opdrachtgever een volwaardig, bruikbaar product.

De aannemer is nog steeds bereid om tot herstel over te gaan en krijgt daar van de arbiter twaalf weken de tijd voor. Hij betaalt de kosten voor het herstel zelf en biedt ook aan garantie te verstrekken op het herstelwerk. De arbiter stelt een garantietermijn van 1,5 jaar vast.

Afrekening

Partijen worden elk voor 50 procent in het ongelijk gesteld. Dat betekent dat de aannemer de helft van de proceskosten à 4.702,36 euro betaald. Omdat het hier om een garantiegeschil gaat en de woningeigenaar voor minder dan 75 procent ongelijk heeft, hoeft hij niets te betalen. Sterker nog, hij krijgt de aanvraagkosten van 380 euro terug.

Bewerkt naar het desbetreffende verslag van de Raad van Arbitrage

Geschilnummer 81.761

Tekening: Tony Tati/Pennestreek

Dit artikel verscheen in november 2020 in het blad Aannemer. Klik hier voor een (proef)abonnement.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!