Partnercontent
#Bouwpraktijk

Partnership: hét antwoord op huidige bouwuitdagingen

Jeroen van Heerwaarden (l) en Niels van der Wouden schetsen een toekomstvisie waarin Xella steeds meer voor de klant gaat regelen en de aannemer ontzorgt.

Xella gelooft dat samenwerking en partnership hét antwoord zijn op de huidige uitdagingen in de bouw. Het bedrijf zet daarom zijn campagne ‘Beter bouwen doen we samen’ in de schijnwerpers. Directieleden Jeroen van Heerwaarden en Niels van der Wouden leggen uit wat het thema inhoudt en voor hen betekent.

“Een mooie visie, maar je kunt het niet uitdragen zonder dit zelf te voelen en na te streven vanuit de organisatie. We wilden het daarom eerst intern waarmaken voordat we dit verhaal naar de buitenwereld konden uitdragen”, vertelt commercieel directeur Jeroen van Heerwaarden. Wat volgde was een aantal belangrijke organisatorische veranderingen binnen Xella. Zo zijn verschillende afdelingen samengevoegd, waardoor bijvoorbeeld salesmensen en bouwtechnische specialisten veel beter kunnen samenwerken in hun dienstverlening aan de klant.

Partnerschap veranderd

De bouwafdeling van Xella plaatst al 45 jaar binnenwanden voor klanten. In dat plaatsen is al die tijd weinig veranderd, maar de manier waarop dat partnerschap met de klant ingevuld wordt is daarentegen wel flink veranderd. “We praten steeds minder over individuele transacties en steeds vaker over samenwerking en hoe we bijvoorbeeld de bouwplaats organiseren. Welke dienstverlening kunnen we bieden? Hoe kunnen we de klant echt structureel ontzorgen? Dit zijn vraagstukken waar we ons continu mee bezig houden. We willen de klant ontzorgen en een meerwaarde bieden. Voor elke klant is dit weer anders. Aan ons de uitdaging om de menukaart zo specifiek mogelijk te maken, zodat de klant er altijd wel zijn gewenste gerecht uit kan halen. Daar komen we steeds een stap verder in, met name op het gebied van innovatie en duurzaamheid”, vertelt een enthousiaste Niels van der Wouden, directeur Bouw, Projecten & Services.

Innovaties

Als het op innovaties aankomt, heeft Xella de afgelopen jaren niet stil gezeten. Van Heerwaarden: “Onze sales en uitvoering zijn de afgelopen jaren steeds meer als één gezicht opgetrokken richting de klant. Dat is veel leuker en daar ontstaan ook weer nieuwe vragen en nieuwe innovaties uit. Zo maken we producten steeds meer op maat in de fabriek, zodat er minder afval op de bouwplaats komt. Ook zijn we bezig met duurzaamheid. Een groot deel van onze producten leveren we vanaf komend jaar op duurzame recyclebare kunststof pallets in plaats van de oude bekende houten pallets. Dit is een mooi voorbeeld dat we niet zelf verzinnen, maar samen mét onze klanten. Daar spelen ook allerlei andere thema’s een rol bij. Denk aan de Wet Kwaliteitsborging en de Safety Culture Ladder. Daarin lopen we voorop. Ons doel is dat de klant gaat denken: oké, als ik het aan Xella overlaat, dan regelen ze het voor me.”

Samen kom je verder

Circulair bouwen staat hoog op de prioriteitenlijst bij Xella. Het productieproces is op dit moment al voor een groot deel circulair. In de eigen kalkzandsteenfabriek wordt productieafval gerecycled en weer als grondstof gebruikt voor de productie van nieuwe producten. Maar daar blijft het niet bij: “We gaan ook kalkzandsteenpuin uit sloopgebouwen hergebruiken. We zijn daarover nu in gesprek met een coöperatie van de top twaalf sloopbedrijven van Nederland. Ook dat is een goed voorbeeld van hoe belangrijk het is om samen op te trekken. Iedereen heeft z’n eigen specialisme. Door deze kennis met elkaar te delen en samen te experimenteren door bijvoorbeeld materialen te testen, komen we steeds een stap verder. We vormen geen praatgroepjes maar gaan gewoon heel praktisch aan de slag. Het grappige is dat we nu al merken dat sloopbedrijven ook naar ons toekomen met de vraag of we interesse hebben in kalkzandsteenpuin. Het is mooi om te zien dat die beweging nu op gang komt”, aldus een trotse Van Heerwaarden.

Dit artikel is gepubliceerd in Bouwspecial Koplopers 2022.

Dit artikel is partnercontent van Xella.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!