Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert echter nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van eZiner en webtexttool onder 323 ondernemers in het mkb.
“Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers”, aldus onderzoeker William Burghout. “Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.”
Online vindbaarheid
Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van de bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp, getuige het onderzoek. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan twee uur zoekmachine optimalisatie per week.
Weinig tijd
Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan twee uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70% van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.
Effect onduidelijk
Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna één op de drie mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.