Ondernemerstip 2: een inspirerende directie
Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken.
2. Een inspirerende directie
We kennen allemaal de directeur van de multinational die zijn auto parkeert voor de hoofdingang en linea recta de lift neemt naar de 47ste etage. Meneer de directeur zien we die dag niet meer terug. Welnu, zo moet het dus niet. Echt goede werkgevers hebben een inspirerende directie, die uitdraagt waar de organisatie voor staat en naartoe wil. Zo’n directie gaat de werkvloer op en laat zien van vleesch en bloed te zijn. Een ‘aanraakbare’ directeur, die durft te zeggen wat hem bezighoudt, is het beste wat een bedrijf kan overkomen. Het leidt tot betrokken medewerkers die zich onderdeel voelen van het grotere geheel en hun stinkende best doen om goed werk te leveren.
Deze en andere tips staan in het artikel ‘Beter presteren is heus geen rocket science’, dat werd samengesteld naar aanleiding van een interview met Effectory-oprichter Guido Heezen (Foto: Vincent Boon). Het artikel staat in de Aannemer van februari 2015. Vraag hier een (proef-)abonnement aan.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.