Hoe word je beste bouwer? Tips van de Beste Bouwers van 2022

Bajo Bouw won in zowel de categorie ‘verbouw met meer dan 10 reviews’ als in de categorie ‘nieuwbouw met tussen de 10 en 50 reviews’. Bovenaan in het midden Wout Jansen Holleboom, mede-eigenaar van Bajo Bouw. (Foto's: Herbert Wiggerman)

Bajo Bouw uit Mariënheem en HMU Olsthoorn – ThuisinBouwen uit  De Lier werden op de BouwBeurs bekroond als beste bouwers van 2022. Bajo Bouw won zelfs in twee categorieën. Maar hoe word je beste bouwer? Wat moet je wel doen en wat juist niet?

Wout Jansen Holleboom is mede-eigenaar van Bajo Bouw, een bedrijf met ongeveer 70 medewerkers. Het bedrijf is actief in de woningbouw, utiliteit, maar bouwt ook stallen, inclusief de staalconstructie. Bajo won in zowel de categorie ‘verbouw met meer dan 10 reviews’ als in de categorie ‘nieuwbouw met tussen de 10 en 50 reviews’.

Ard Dunnink is directeur van ThuisinBouwen. Hun locatie in De Lier werd bekroond tot Beste Bouwer in de categorie ‘nieuwbouw met meer dan 50 reviews’. Bij ThuisinBouwen werken ongeveer 175 mensen aan zo’n 300 woningen en appartementen per jaar. Ook beschikt het bedrijf over een ruim inspiratiecentrum voor potentiële kopers.

Cursus Klantgerichtheid
In de online cursus Klantgerichtheid van de Online Bouw Acadmie maak je kennis met de belangrijkste aspecten van klantgerichtheid. De online cursus is op HBO+ niveau en bestaat uit vijf modules met telkens een aantal lessen.

Spannende uitreiking

Bajo Bouw deed deze editie voor het eerst mee met de Beste Bouwers-verkiezing en was al blij met de nominaties, vertelt Jansen Holleboom. “Die waren een prijs op zich. Het was voor ons heel verrassend dat we ook nog wonnen.” Jansen Holleboom besloot alle 70 medewerkers mee te nemen naar de BouwBeurs op de dag van de prijsuitreiking. “Dat werd zeer enthousiast ontvangen. Wij vonden dat heel belangrijk, want het zijn van een ‘beste bouwer’ hebben we aan hen te danken.”

Ook Dunnink was verrast met de prijs. “Je wordt genomineerd, dus je weet dat je een kans maakt. En vooraf kijk je zelf ook wel even: hoe scoren anderen? Een ander bedrijf in onze categorie had namelijk bijna dezelfde score. Maar uiteindelijk blijft het spannend tot de envelop opengaat.”

Mensen moeten ervaren dat we van begin tot eind de puntjes op de i zetten.

Hameren op communicatie

Hoe word je nu een ‘beste bouwer’? Daarover willen beide bedrijven best iets delen. “Communicatie is echt een ondergeschoven kindje in de bouwsector”, vindt Jansen Holleboom. “Daar hameren wij intern echt op. Mensen moeten ervaren dat we van begin tot eind de puntjes op de i zetten.”

Dunnink vult aan: “De meeste aannemers kunnen echt wel een woning bouwen. Maar hoe neem je een klant mee? Wij gaan in gesprek, praten over eventuele problemen en leggen de opties duidelijk op tafel. En dan hebben we nog ons inspiratiecentrum. Wat de klant koopt, is geen verrassing meer. Van kozijn tot wc-pot, even voelen aan de vensterbank: dat helpt mee bij de klantbeleving en communicatie.”

Jansen Holleboom: “Wij hebben niet zo’n mooi inspiratiecentrum, complimenten trouwens daarvoor! Daarom kunnen klanten bij onze vaste stakeholders spullen uitzoeken en we hebben hier op kantoor veel voorbeelden liggen. Ik neem ook vaak klanten mee in de auto. Wij zijn regionaal actief, dus het is vrij makkelijk om klanten praktijkvoorbeelden te laten zien. Overigens zijn we wel met een nieuw kantoorpand bezig, dus ik kom graag eens bij je langs Ard, voor ideeën!”

Beste-Bouwers-2022
Alle medewerkers van Bajo Bouw waren aanwezig op de BouwBeurs op de dag van de prijsuitreiking.

Liever een negen

Je kunt zelf nog zo communicatief vaardig zijn, het meenemen van 70 of zelfs 175 medewerkers in diezelfde houding is een ander verhaal. Toch gaat dit bij beide bedrijven als vanzelf. Dat heeft er volgens de eigenaren mee te maken dat ze al direct aan het begin selecteren op de juiste mensen. “Iemand moet zelf gemotiveerd zijn”, zegt Dunnink. “Je moet mensen hebben die het leuk vinden om een negen te halen in plaats van een zes. Die mensen passen bij ons. Een negen halen vraagt wel wat anders van je dan een zesje. Bel een klant bijvoorbeeld proactief als je weet dat er iets speelt. Ook geven we oplevertrainingen: hoe benader je een klant, hoe communiceer je, hoe blijf je begrijpelijk? Verplaats je in de klant: hoe zou jij behandeld willen worden?”

Ook bij Bajo wordt er al aan de poort geselecteerd, vertelt Jansen Holleboom. Maar bovendien vindt hij het belangrijk zelf het goede voorbeeld te geven. “Het begint bij jezelf, je eigen enthousiasme en benadering. Het is de kunst om dat over te brengen. Onbewust wordt het personeel er ook op geselecteerd. En door regelmatige toolboxmeetings weten ze heel goed wat wij belangrijk vinden.”

Prijs niet belangrijk?

Scrollend door de positieve reviews op de site van  bouwnu.nl, die de verkiezing van Beste Bouwers organiseert, vallen een aantal zaken op: ‘goede communicatie’ en ‘afspraak is afspraak’ worden vaak genoemd. ‘Prijs’ daarentegen komt amper voorbij. Blijkbaar is dat niet langer belangrijk als het resultaat goed is? “Dat verbaast me niet echt”, zegt Jansen Holleboom. “Prijs is natuurlijk wel heel belangrijk, die moet marktconform zijn. Maar als de kwaliteit goed is, hebben mensen minder moeite met de prijs. Aan de voorkant is het soms moeilijk om een hogere prijs te verkopen. Maar gelukkig horen we bij de oplevering heel vaak: we begrijpen dat jullie iets duurder kunnen en mogen zijn.” Dunnink vult aan: “Het voorkomen van issues is uiteindelijk ook veel goedkoper dan het genezen of oplossen ervan.”

Beste-Bouwers-2022
Ard Dunnink is directeur van ThuisinBouwen. Hun locatie in De Lier werd bekroond tot Beste Bouwer in de categorie ‘nieuwbouw met meer dan 50 reviews’.

Nieuwe aanwas

In de afgelopen twee jaren – vol leverproblemen en personeelstekorten – is een goede communicatie nog belangrijker geworden, merken beide bedrijven. Jansen Holleboom: “Goed klantcontact is juist nu heel belangrijk. Ga je niet verschuilen achter normen of regels, maar wees transparant. Bespreek samen wat er aan de hand is in de markt. Dan kweek je begrip en krijg je gewoon betaald.”

Dunnink: “Het vergt inderdaad wat extra communicatie. Leverproblemen bij warmtepompen, dakpannen of gevelstenen; we hebben het allemaal meegemaakt. Het gaat er dan om: hoe informeer je klanten en kweek je begrip? Het is niet leuk als zaken later worden geleverd, ook niet voor het personeel trouwens.”

Het vinden en behouden van personeel lukt beide bedrijven gelukkig goed. “We hebben veel jonge studenten rondlopen, zowel op de werkvloer als op kantoor”, vertelt Dunnink. “Ook wij zijn erg bezig met jonge aanwas”, vertelt Jansen Holleboom. “We bieden onze zaterdagkrachten een opleiding aan, daar worden de goede vaklui van de toekomst al gekweekt. Er kiezen te weinig jonge mensen voor de bouw. Maar als aannemer heb je daar zelf ook invloed op.”

Wees niet te terughoudend om je kwetsbaar op te stellen bij de opdrachtgever.

Luisteren en niet bang zijn

Gaat er zelfs bij de beste bouwers nog weleens iets mis? “Zeker, zowel intern als extern”, zegt Dunnink. “Je blijft continu aanpassen en je moet ook mee laveren met de markt. Belangrijkste is: hoe ga je om met problemen? En loop je niet telkens tegen dezelfde issues op?”

Bajo deed naar aanleiding van de reviews zelfs een aanpassing in de manier van werken: “We lopen met opdrachtgevers het hele bouwproces door. Daaruit kwam naar boven dat klanten vonden dat wij als leiding nog wat te weinig ons gezicht lieten zien. We bezoeken daarom nu op gezette tijden de bouw.”

Hebben beiden nog een gouden tip voor andere bouwers? Dunnink: “Luister naar je klant en doe het als team. Als de wil er is, dan zul je mooie resultaten behalen.” “Wees niet te terughoudend om je kwetsbaar op te stellen bij de opdrachtgever”, vult Jansen Holleboom aan. “Aannemers zijn soms een klein beetje bang voor klanten. Dan merk je dat ze gewoon een bouw willen afronden en opleveren. Maar durf in plaats daarvan de vraag te stellen: zijn jullie nog ergens ontevreden over? Wat kunnen we voor je doen om ook die laatste puntjes op te lossen?”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Aannemer 2-2023.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!