Daklekkage, geen warm water, poging tot inbraak. De meeste Nederlanders kijken pas naar de veiligheid in en om huis als er iets goed mis mee is. Dat kan flink wat kosten met zich meebrengen. Noodreparaties zijn namelijk een stuk duurder dan de bedragen die betaald worden voor regulier onderhoud. Als aannemer is het daarom slim om periodiek onderhoud aan te raden aan je klanten, zowel van binnen als van buiten. Let hierbij op de onderstaande factoren.
1. Check de cv-ketel
De cv-installatie is het hart van de woning. Door een fiks tekort aan chips is er tijdelijk ook een tekort aan cv-installaties ontstaan. Laat je klant daarom weten dat ze hun cv-onderhoud niet langer uit moeten stellen en hun ketel op tijd moeten laten checken door een expert. Zo kun je voorkomen dat je klant in de winter zonder warm water komt te zitten en misschien wel weken op een nieuwe ketel moet wachten. Raad ook een veilig wonen-abonnement aan! Je klanten kunnen hiermee altijd rekenen op tijdig cv-onderhoud, zonder vervelende financiële verrassingen.
2. Controleer het dak
Als het dak van het huis van je klant slecht geïsoleerd of slecht onderhouden is, dan kan hij/zij dat met de huidige gas- en energieprijzen zeker gaan voelen in de portemonnee. Via het dak kan er namelijk veel warmte ontsnappen en daarnaast ook waterschade ontstaan. Is het dak van je klant nog niet winterklaar? Ga dan zelf als aannemer op een droge winterdag het dak op. Controleer of er scheurtjes en beschadigingen te vinden zijn op de dakbedekking. Als dat zo is, repareer ze dan direct voor je kant.
3. Reinig de schoorsteen
Heeft je klant een open haard of houtkachel? Dan mag je als aannemer de schoorsteen niet over het hoofd zien: ook deze heeft onderhoud nodig. Door de schoorsteen minstens één keer per jaar te laten vegen beschermt je klant zijn/haar woning én zichzelf tegen allerlei ellende, zoals brand en koolmonoxidevergiftiging. Zorg er dus voor dat je klant een schoorsteenveger inschakelt, wellicht ken je iemand binnen je netwerk als aannemer?
4. Installeer slimme beveiliging
Slim alarm, slimme deurbel, slim deurslot. Tegenwoordig zijn er allerlei technische snufjes waarmee je als aannemer de woning van je klant elektronisch kunt beveiligen. Het handige aan zulke slimme technologieën is dat ze aan een smartphone gekoppeld kunnen worden. Zo schakelt een slim alarmsysteem zich automatisch in en uit en waakt het dag en nacht over het huis van je klant, installeer het dus voor je klant!
5. Loop het hang- en sluitwerk na
In de wintermaanden loopt het aantal inbraken flink op. Reden genoeg om de beveiliging van het huis van je klant onder de loep te nemen. Loop alle deuren en ramen van de woning na. Vervang oud hang- en sluitwerk dat niet goedgekeurd is, dit beschermt niet genoeg tegen inbraak. Kies in plaats daarvan voor hang- en sluitwerk met het SKG-keurmerk. Beveilig de voordeur van je klant als aannemer extra goed met een veiligheidsslot, veiligheidscilinder en veiligheidsbeslag.
Dit artikel is partnercontent van Univé.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.