De samenwerkingsladder: sommigen hebben er wel eens van gehoord, anderen kennen deze heel goed, maar de meeste mensen weten niet waar deze ladder voor bedoeld is. Dat maakt dat samenwerken vaak wordt gezien als een vanzelfsprekendheid, of onwil wanneer het niet zo goed lukt. Maar wat heb je aan een ladder als je deze niet of nauwelijks gebruikt? In onze sector is het cruciaal deze te kennen, te omarmen en tot het besef te komen dat er geen trede kan worden overgeslagen om tot een goede samenwerking te komen.
Samen betere resultaten bereiken, dat is het doel dat iedereen voor ogen heeft. Een betere kwaliteit, minder incidenten, een fijne leefomgeving, mooie projectresultaten, een goed functionerend wegennet, voldoende woningen….
![](https://www.aannemervak.nl/wp-content/uploads/2020/11/samenwerkingsladder.jpg)
Hoe doen we dat in de praktijk?
Samenwerken gaat ervan uit dat er een ‘samen’ is. En zelfs in een huwelijk ligt er een soort van contract onder de samenwerking. Uit de praktijk blijkt ook hier dat deze samenwerking vaak mislukt, met alle, vaak ellendige gevolgen van dien. Het is belangrijk om na te gaan of je samen in je project dezelfde doelen voor ogen hebt. Zowel de opdrachtgever, de ontwerper, de bouwer, de onderaannemer en vooral ook de gebruiker.
Sociale vaardigheden
Deze ladder beklimmen vraagt nogal wat, van veel mensen die betrokken zijn bij het bedenken en uitwerken van de plannen, aanbesteden, bouwen, exploiteren, gebruiken en uiteindelijk slopen van het te bouwen object. Allemaal belangrijke stakeholders die heel blij of heel ongelukkig worden van de resultaten.
Stel jezelf de vraag of je alle verwachtingen kent en kunt managen, want om tot een goede samenwerking te komen, behoor je alle stakeholders goed in het vizier te hebben en te houden. Oprechte interesse, oprecht de ander proberen te begrijpen en snappen wat de belangen van de ander zijn. Ook zorgen voor voldoende ruimte voor de ander om zijn mening in te kunnen brengen en daar ook echt naar te luisteren. Daar ook integer mee omgaan, vanuit welke positie je ook aan tafel zit. Zo bouw je vertrouwen op en naast dat het verloop van een project beter zal gaan, worden fouten niet verdoezeld, want fouten maken mag; daar leren we van.
Aanspreken
Als er een goede basis ligt, geeft dat de mogelijkheid elkaar aan te spreken op mogelijke constructiefouten of risico’s. Dan is het geen bemoeien, maar helpen om ongelukken te voorkomen. In zo’n setting is het eenvoudiger elkaar af en toe eens een compliment te geven. En dat is wat wij doen binnen Bewuste Bouwers: de goede voorbeelden laten zien en de mensen laten shinen. Want dat verdienen de bouwers én de opdrachtgevers die de samenwerkingsladder kennen en ernaar handelen. Laten we met elkaar dan ook deze uitdaging bewust aannemen!
Anneke Witte is directeur a.i. bij Bewuste Bouwers, aanjager van een beter imago voor de bouw. Dat begint bij de bouwplaats. Bij het bouwhek houdt de wereld niet op, maar begint hij juist. Lees alle blogs van Anneke Witte.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.