#Bouwpraktijk

Herstel of vervangende schadevergoeding

Ondeugdelijk pleisterwerk kan een reden zijn om de aannemer in gebreke te stellen.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Als een opdrachtgever niet tevreden is over het door jou opgeleverde werk, kan hij in plaats van herstel ook schadevergoeding vorderen. Maar niet zomaar.

Na – expliciete of stilzwijgende – oplevering van een werk hebben opdrachtgever en aannemer niets meer met elkaar te maken. Dit is anders als de opdrachtgever meent dat de werkzaamheden niet goed zijn uitgevoerd door de aannemer. Constateert hij gebreken, dan moet hij de aannemer ‘in gebreke stellen’. Met andere woorden: hij maant de aannemer schriftelijk aan om de gebreken te herstellen binnen een redelijke termijn.

In de meeste gevallen komen partijen er samen nog wel uit. Maar het komt ook voor dat je als aannemer vergeet te reageren op het verzoek, of dat je het te druk hebt met andere klussen. Dan is het oppassen geblazen.

Verzuim

“Op het moment dat een partij niet binnen de gestelde termijn reageert op een ingebrekestelling komt hij – zoals dat juridisch heet – ‘in verzuim’ te verkeren”, aldus Charlotte van Eeden, jurist civiel- en arbeidsrecht bij LegalMatters.com. Als een aannemer in verzuim is, kan de opdrachtgever twee dingen doen: of hij vordert dat de aannemer alsnog de gebreken herstelt, of hij schakelt een derde partij in. “De opdrachtgever is gerechtigd om een derde partij in te schakelen om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. De kosten hiervoor kan hij vervolgens op de aannemer verhalen.” Kiest de opdrachtgever voor deze mogelijkheid, dan wordt dit ‘vervangende schadevergoeding’ genoemd.

Vervangende schadevergoeding

Maar er geldt wel een belangrijk criterium bij het aanspraak maken op vervangende schadevergoeding. Dat de opdrachtgever deze keuze maakt, moet hij namelijk eerst schriftelijk aan de aannemer mededelen. “Op grond van artikel 6:87 van het Burgerlijk Wetboek wordt de vordering pas omgezet van nakoming naar vervangende schadevergoeding als de aannemer in verzuim is en de opdrachtgever deze keuze schriftelijk mededeelt.” De opdrachtgever moet hier dus voorzichtigheid in acht nemen. Geen schriftelijke aankondiging dat hij aanspraak maakt op vervangende schadevergoeding betekent geen vervangende schadevergoeding.

Kosten

Stel de opdrachtgever houdt zich wel aan alle regels. Hoe wordt het te betalen bedrag dan berekend? Van Eeden legt uit: “In principe betreft het de kosten die de opdrachtgever heeft betaald aan de derde om de herstelwerkzaamheden uit te voeren.” En hoe zit het dan met de kosten die de aannemer wel heeft gemaakt in verband met uitgevoerde werkzaamheden en geleverde materialen? “Die mogen op dit bedrag in mindering worden gebracht.” Het resterende bedrag dient de aannemer dan aan de opdrachtgever te betalen.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!