Goldewijk was één van de ruim 6400 bouwbedrijven voor wie de economische crisis de genadeklap was. Na het faillissement werd echter niet bij de pakken neergezeten. De catalogusbouwer doet inmiddels weer mee in de Nederlandse bouwsector. Een nieuw bedrijf onder de oude naam en met een nieuwe strategie.
Het in Doetinchem gevestigde Goldewijk, sinds 1855 een grote speler binnen de bouwsector, verwerft jarenlang roem met vooral catalogusbouw. Meer dan 10.000 woningen worden er gebouwd. Met in de hoogtijdagen 500 man personeel. Een graag geziene aannemer ook, vanwege de kwaliteit van de Achterhoekse bouwvakkers, hun betrouwbaarheid en betrokkenheid.
Dan krijgt de economische crisis het familiebedrijf met de vijfde generatie aan het roer in zijn greep. Met een krappe orderportefeuille en honderden mensen op de payroll slinkt de spaarpot zienderogen. Om het tij te keren, wordt Richard de Moel gevraagd een nieuwe strategie te bedenken. De uitvoering van die plannen komt echter te laat. Eind januari 2014 gaat Goldewijk failliet nadat het bedrijf na meerdere reorganisaties is gekrompen tot nog 70 werknemers.
Kracht van het merk
Hoe pijnlijk het faillissement ook, het geloof in de kracht van het merk Goldewijk blijft. Dat maakt dat Nico Goldewijk en Richard de Moel het aandurven om in 2016 een geheel nieuw bedrijf te starten. Onder de oude naam, die onverminderd goed is, en vanuit Almere, waar meer wordt gebouwd dan in de Achterhoek en de onderneming dus dichterbij de klant zit. En de koers? Die laat zich het beste omschrijven als ‘een stukje historie in een nieuw jasje’. Goldewijk bouwt voort op het in het verleden gelegde fundament.
“Goldewijk was vroeger succesvol op de particuliere woningmarkt, voornamelijk met catalogusbouw”, verduidelijkt De Moel. “Dat hebben we weer opgepakt. Vanuit de visie dat je moet doen waar je goed – zo niet de beste – in bent. Maar dan wel volgens de wetten van de moderne tijd.”
Hij doelt daarmee op het feit dat klanten bij Goldewijk hun nieuwe huis kunnen samenstellen vanachter de tablet of laptop. Aan de hand van een bouwconfigurator met daarin een collectie vrijstaande modellen, twee onder één kappers en rijwoningen. Zestien woningontwerpen in totaal, met de keuze uit vijf verschillende stijlen. Vervolgens kan de woning naar eigen inzicht worden aangekleed. Alle details zijn daarbij standaard. Per stap loopt de koopprijs mee. “We hanteren een vast script en flexibele regels in ons concept. Het lijkt maatwerk, maar is de standaard.”
Intensief klantcontact
Gebeurt dit alles dan zonder dat klant en aannemer elkaar ontmoeten? “Nee, zeker niet. De klantbenadering is juist intensiever. Waar de bouwer vroeger alleen een huis bouwde, ziet de klant hem nu meer als partner. Iemand met verstand van zaken die helder en oprecht adviseert en luistert. Iemand die persoonlijk betrokken is en de koper een goed gevoel geeft. Daarvoor moet je met elkaar om de tafel.”
Dat werkt twee kanten op, benadrukt De Moel. “Klanten kiezen ons en wij kiezen onze klanten. Klant en bouwer moeten elkaar namelijk begrijpen, wil een project slagen. Ontstaat er tijdens het bouwproces dan eens ruis, dan kun je je in elkaar inleven. Is er begrip. Dat proces laat zich niet leiden door lijstjes met meer- of minderwerk. Die hebben we dus ook niet.”
Regionale teams
Ook in de bouwpraktijk is er het één en ander veranderd. Door een modulaire opbouw van de woonmodellen en stijlen werkt Goldewijk industrieel binnen een systeem van traditioneel bouwen. De cataloguswoningen worden, waar ook in Nederland, op dezelfde manier gebouwd. In eerste instantie zonder daarvoor bouwvakkers in vaste dienst te nemen. “We werken met bouwbedrijven en zzp’ers uit de regio waar de projecten zich bevinden. Vaste regionale teams die allemaal op een identieke manier werken. Zij hebben het vakmanschap op orde, wij de verkoop en marketing.” Omdat niet alle aannemers staan te springen om binnen een vast systeem te werken, is ook een eigen bouwtak opgericht: Goldewijk Bouw. Opererend in regio’s waar nog geen partners zijn gevonden.
Oprechtheid troef
In welk contact dan ook, met klant of bouwer: oprechtheid heeft bij Goldewijk prioriteit. “Aan toneelstukjes opvoeren, heeft niemand iets. Wij stellen ons eerlijk en open op. Kwetsbaar. Kan een bedrijf dat op zijn beurt niet, dan werken wij er niet mee.” In die eerlijkheid schuilt ook het gevaar dat potentiële klanten afhaken. “Blijkt een oplossing van een concurrent beter bij de klant te passen, dan adviseren wij dat. Andersom weten klanten ons ook te vinden, juist vanwege die eerlijkheid. Het schept vertrouwen. Zo simpel, maar zo niet des bouwers.”
Op overnamepad
Het faillissement heeft Goldewijk succesvoller gemaakt volgens De Moel. “We zijn met onze aanpak weer terug aan de top. Doen op een leuke manier dingen met de klant waar we samen van genieten en waarmee we ons geld verdienen.” En het gaat goed. Zo goed dat de catalogusbouwer op zoek is gegaan naar een bedrijf om over te nemen. Een klein bouwbedrijf uit de Achterhoek, dat inmiddels is gevonden. “Daarnaast zoeken we nog steeds andere kleine bouwbedrijven en timmerlieden uit om samen projecten mee te realiseren conform de formule die we samen in de markt zetten. Meerdere bedrijven zijn al bij ons aangesloten. Het is wachten op wie volgt.” Kortom, de groei is ingezet.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.