Het vier lagen tellende nieuwe kantoor van aannemer De Vries en Verburg is helemaal in hout opgetrokken. Projectleider Mark de Mik en planontwikkelaar Timo Stuij vertellen over het volledig houten, circulaire, energieneutrale gebouw.
De Vries en Verburg bestaat bijna veertig jaar. Het bedrijf is een van de twintig grootste aannemers, heeft tweehonderd medewerkers in dienst, zet zo’n vierhonderd miljoen euro om op jaarbasis en werkt in twaalf segmenten van de markt. Junior projectleider Mark de Mik: “Dat gaat van bedrijfsgebouw tot ziekenhuis. We zitten in de woningbouw, we realiseren appartementencomplexen, winkels, scholen en kantoren. We zijn actief in het onderhoud. Verzin het maar en we zijn ermee bezig.”
CSRD als kapstok voor ambities
Het familiebedrijf kreeg vorig jaar de Aanmoedigingsprijs voor het meest duurzame bouwbedrijf van Nederland. Duurzaamheid is een vanzelfsprekendheid binnen het bedrijf. In 2018 werd het eigen kantoor in Stolwijk nog grondig duurzaam gerenoveerd. Voor de renovatie maakten ze onder andere gebruik van PCM-plafonds, dynamische ledverlichting en zonnepanelen. Nu komt er op het eigen terrein een houten nieuwbouwuitbreiding bij, waar ze willen laten zien hoe innovatie en duurzaamheid samen kunnen gaan.
Planontwikkelaar en duurzaamheidsmanager Timo Stuij: “Een paar jaar geleden hebben we ons nieuwe duurzaamheidsbeleid onder de loep genomen. We hebben de pijlen toen gericht op 2025, want dan moeten grote bedrijven – waaronder de onze – gaan voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Zo moet er gerapporteerd worden over zaken als CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal, maar ook over de impact die je als bedrijf hebt op biodiversiteit. We hebben besloten om de CSRD als een kapstok voor de ambities in onze organisatie te gaan gebruiken.”
Bouwteam verantwoordelijk voor optimaal ontwerp
Stuij vertelt dat er in 2022 is gestart met het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw. “Normaal gesproken zeg je dan tegen de architect: maak maar een Voorlopig Ontwerp en stuur het door naar de bouwfysisch adviseur, constructeur en de installatieadviseur. We hebben het dit keer anders aangepakt. Met een bouwteam hebben we drie keer twee dagen bij elkaar gezeten. Hier is een optimaal ontwerp uitgekomen. Ik denk dat hier de sleutel ligt van het succes van dit project. De betrokkenheid van het team is groot.”
De wens om een gezond, integraal duurzaam gebouw te ontwikkelen, is uiteindelijk uitgekomen op een WELL Platinum en BREEAM Outstanding certificering. Als meetbaar doel is uitgegaan van een ‘Whole Life Carbon’ footprint van < 200 kg CO2/m2.
Kantoor De Vries en Verburg

In de nieuwbouwuitbreiding op het eigen terrein wil het bedrijf laten zien hoe innovatie en duurzaamheid samen kunnen gaan.
– Plaats: Stolwijk
– Opdrachtgever: De Vries en Verburg
– Bouwteam: Bosch Slabbers, Deerns, DERIX, Kolpa Architecten, Klimaatservice Holland, Sprank, Van den Pol Elektrotechniek, De Vries Konstruktieburo
– Projectcategorie: Kantoren
– Duurzaam: Certificaten – BREEAM-NL 2020 Outstanding, WELL v2 Platinum
– MPG: 0,40 (Paris Proof)
– Projectstatus: In uitvoering
Houtbouw met vier lagen
De keuze viel op houtbouw met vier lagen. Het betreft een volledig houten casco. Dit is ontwikkeld en uitgewerkt met De Vries Konstruktieburo en DERIX. Er is gebruikgemaakt van een modulair CLT-skelet. Een gebouw van Cross Laminated Timber is vele malen lichter dan van beton, baksteen of staal. Dit maakt dat je niet zo’n zware fundering nodig hebt. CLT is geprefabriceerd hout dat wordt gemaakt door lagen hout om en om op elkaar te lijmen.
DERIX heeft het hout geproduceerd, geleverd en gemonteerd. Junior projectleider Mark De Mik: “Het hout, circa 750 kuub, heeft in totaal een weg van driehonderd kilometer afgelegd. Voor het interieur is vurenhout gebruikt, net als voor de constructieve kolommen. Voor de buitenkolommen is lariks gebruikt.”


Derix heeft een Meccano-pakketje gemaakt en dit op de bouwplaats bezorgd, vertelt De Mik. “Ze hebben kolommen op lengte geleverd. In de op maat gemaakte vloerplaten zaten de sparingen er al in. De stabiliteitsportalen zijn ook in hout uitgevoerd en zijn dertien meter hoog en negen meter breed.”
De Vries en Verburg heeft ervaring met houtbouw, vertelt De Mik: “Maar deze schaalgrootte is ongekend, omdat hier ook de stabiliteit wordt verleend met hout. We hebben wel wat gestoeid met de keuze van de bevestiging van de stabiliteitsportalen. De portalen staan op de betonvloer, steunend op een betonnen kern in de kelder, aan beide zijden ondersabeld met K70-mortel. We hebben hier uiteindelijk voor een stiftverbinding gekozen. Je hebt eigenlijk alleen grote draadnagels en die sla je er als spijkers in.”
Vliesgevelprincipe van eikenhout met hardhouten stijlen
De Mik: “DERIX heeft een montageteam geleverd. Zij gingen met het prefab-pakket aan de slag. Van maandag tot en met donderdag wordt een verdieping opgebouwd. Samen met Kolpa Architecten heeft De Vries en Verburg een vliesgevelprincipe bedacht van eikenhout met hardhouten stijlen.
Hier wordt een Schüco-opzetprofiel op geplaatst. De vliesgevelelementen worden op de bouwplaats kant-en-klaar gemaakt en van glas voorzien. De elementen worden er op de vrijdag ingehesen. Hierdoor waren we tijdens de montage na iedere werkweek weer wind- en waterdicht op de nieuwgebouwde verdieping. Na het weekend wordt de luifel erop gelegd en ga je door met de volgende verdieping. Naarmate de bouw vordert, gaat de opbouw ook sneller”, signaleert De Mik.


Luifels van gebogen gelamineerde houten liggers
Op vier lagen is een overstek gecreëerd. Timo Stuij: “In het bouwteam hebben we de optimale maat voor de luifel bepaald. De luifels zijn van gebogen gelamineerde houten liggers. We hebben gekeken naar daglichttoetreding en warmte-instraling. Ook naar wat constructief mogelijk is, wat het aan materiaal mag kosten en wat esthetisch fraai is. We hebben het doorberekend voor de MPG en de BENG.”
Er is een aantal varianten doorgerekend voor één, twee en drie meter op verschillende oriëntaties. “Bijvoorbeeld een overstek van drie meter op de zuidkant en één of twee meter aan de andere kant. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we overal een overstek van 1,80 meter kunnen plaatsen. Dat is, voor dit project, de optimale maat.”

Veel innovaties
Bij een innovatief project als dit, heb je niet echt grote meevallers, schetst De Mik. “Dat komt, omdat er veel innovaties inzitten. Voor de kelder bijvoorbeeld hebben we een baksteen gebruikt die gemaakt is van afval. Verder zijn we met een grootschalige houtbouw bezig met grote stabiliteitsportalen. Dan heb je nog te maken met een bijzondere luifelbouw in een gebouw met een druppelvorm. Simpel gezegd: ‘Je doet heel veel voor het eerst’. Het viel me wel op dat je met houtbouw zo netjes werkt. Zo zou je het ieder project wel willen doen.”
Eind 2024 is de afbouw gereed en is het pand wind- en waterdicht. Begin 2025 wordt de inrichting gedaan en de ICT- voorziening. 1 februari 2025 wordt het gebouw opgeleverd.
Emissieloze bouwplaats
Johan de Jong van De Vries en Verburg. “Alles wat we emissieloos kunnen doen, hebben we hier opgepakt. We maken het hier proefondervindelijk mee. Belangrijk bij de emissieloze bouwplaats is de juiste plaats voor de elektriciteitsaansluiting. Je moet een zware aansluiting hebben. Je moet vooraf goed bedenken of je energie genoeg hebt en genoeg batte- rijen.”
Daarnaast zijn de juiste partners van belang. Johan Verkuil verzorgde met JVA Stolwijk het grondwerk. “Het was voor ons de eerste keer dat we een bouwput elektrisch hebben uitgegraven. Het was een grote uitdaging om een geschikte graafmachine te vinden die ook een hele dag kon draaien. Elektrische graafmachines zijn namelijk nog redelijk schaars op deze markt.”
JVA Stolwijk wil in de toekomst zoveel mogelijk gaan elektrificeren. Verkuil: “Inmiddels hebben we een elektrische shovel aangeschaft en gaan we de komende tijd uitbreiden.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Aannemer 7 – 2024.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.