#BouwBeurs #Bouwpraktijk

Crisis leidt tot meer beursbezoek

In vergelijking met 2011 zijn er dit jaar meer mensen van plan de Bouwbeurs te bezoeken. De slechte economische omstandigheden lijken hier een positieve bijdrage aan te leveren. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 364 personen werkzaam in de bouwsector.

Het thema van deze editie van de beurs is ‘Bewust Bouwen’. Er zal onder andere aandacht zijn voor de steeds belangrijker wordende renovatiemarkt, duurzaam bouwen en ketensamenwerking. Bij de vorige editie in 2011 bezochten bijna 106.000 mensen de beurs.

Hoeveelheid werk

USP Marketing Consultancy heeft de interesse om de Bouwbeurs te bezoeken gemeten onder adviserende en voorschrijvende partijen, hoofdaannemers, gespecialiseerde aannemers en installateurs. Ruim een derde van deze partijen geeft aan dit jaar de Bouwbeurs te gaan bezoeken. Dit is ongeveer evenveel als het aandeel bedrijven dat de beurs in 2011 daadwerkelijk heeft bezocht. Daarnaast geeft één op de vijf respondenten aan nog te twijfelen over een bezoek aan de beurs. Deze partijen laten hun bezoek aan de Bouwbeurs afhangen van de hoeveelheid werk die nog binnenkomt. Hieruit kan dus worden opgemaakt dat de slechte marktomstandigheden naar alle verwachting een positieve invloed zullen hebben op de bezoekersaantallen van de Bouwbeurs.

In trek bij voorschrijvende partijen

De Bouwbeurs is met name in trek bij architecten en ingenieurs. Maar liefst 58% van deze partijen geeft aan de beurs te gaan bezoeken. Ook twee jaar geleden was de beurs al het meest in trek bij adviserende en voorschrijvende partijen. Installateurs zijn beduidend minder geïnteresseerd in een beursbezoek; slechts een kwart van de respondenten geeft aan de beurs te gaan bezoeken.

Innovaties

De drie belangrijkste redenen om de Bouwbeurs te bezoeken zijn het op de hoogte blijven van de laatste productinnovaties en noviteiten (43%), informatie vergaren over de belangrijkste marktontwikkelingen (30%) en netwerken (22%). Aangaande de marktontwikkelingen geven de respondenten aan geïnteresseerd te zijn in duurzaamheid en energiebesparing. Ook willen ze meer weten over BIM. Daarnaast geeft men ook vaak aan dat de focus van de Bouwbeurs op de renovatiemarkt een bezoek voor hen aantrekkelijk maakt.

Gaat u naar de Bouwbeurs en wat zoekt u er? Laat het hieronder weten.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!