Bij het maken van een vaste trap naar de zolder of eerste verdieping is het regelmatig ‘oorlog om het raveelijzer’, zoals dat in de bouw weleens gekscherend wordt genoemd. Raveel-constructies zitten installatievoorzieningen in de weg of andersom. Met het prefab trapgat van MBS Hybrid Casco is deze ‘oorlog’ geschiedenis.
De meeste trapgaten in gebouwen worden constructief ondersteund door raveling. Deze balk of hoeklijn wordt dwars op de hoofdwapening aangebracht waardoor de belasting in twee richtingen wordt afgedragen aan de (kanaalplaat)vloer. “Weet je wat de problematiek is met raveling”, vraagt directeur Geert Nieuwenhuis van MBS Hybrid Casco. “In combinatie met een kanaalplaat moet een trapgat van 3100 mm vaak opgevuld worden met een opvulplaat of een pasplaat met een zogenaamde ‘vuile zijde’. Als je dan het eindresultaat ziet op de bouw, denk ik vaak: dat kan strakker en mooier worden afgewerkt.
Productie vloerelement met prefab trapgat
![](https://www.aannemervak.nl/wp-content/uploads/2017/10/bwa009_trapgat01-225x300.jpg)
Met de prefab vloer van MBS Hybrid Casco bereikt de aannemer wel een strakker resultaat. Tijdens de productie van het vloerelement in de fabriek in Vianen wordt op de gewenste positie een sparing aangehouden ten behoeve van het trapgat. Daaromheen wordt wapening volgens klantspecificatie aangebracht en het beton gestort. EPS-platen worden op maat gezaagd en op de vloer bevestigd, waarna de afdekvloer kan worden gestort zodat het sandwichelement ontstaat. De sparing wordt rondom versterkt met een wapeningskorf. Daardoor ontstaat volgens Nieuwenhuis een zeer strak en luchtdicht plafond. “Uit de praktijk blijkt dat er veel energie verloren gaat rondom een traditioneel gemaakt trapgat met timmerwerk dat niet luchtdicht aansluit op de vloer. Met een massief gefabriceerd trapgat voorkom je dat.”
Tijdsbesparing
Nieuwenhuis wijst tevens op de tijdsbesparing met de prefab sandwichvloer. “In de traditionele situatie moet hij ter plekke op de bouwplaats het trapgat constructief afwerken en aftimmeren. Daarbij loopt hij het risico dat er bijvoorbeeld scheurvorming optreedt in het stucwerk omdat de raveling verdiept moeten worden gemonteerd in de kanaalplaat. De bouwer is relatief lang bezig met de afwerking en heeft veel producten nodig om de kopse kanten van de kanaalplaten af te werken. Gemiddeld is een timmerman daar 7 kwartier mee bezig; met ons systeem is hij slechts 1 kwartier bezig.”
Toepassing
Het eerste praktische resultaat zien we bij de bouw van elf woningen in Apeldoorn, een project van aannemer Ufkes. Het moet gezegd worden: het trapgat ziet er zeer strak en netjes afgewerkt uit. “In feite hoeft een aannemer het niet meer af te timmeren. Maar goed, het ligt er aan hoe de aannemer een trap inkoopt bij een fabrikant. Soms is extra afwerking dan nog vereist.”
In Apeldoorn is de vloer gebruikt als onderdeel van het Prefab Plus cascosysteem waar MBS Hybrid Casco mee aan de weg timmert. Ook kan het prefab trapgat worden gebruikt in combinatie met kanaalplaten.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.