De realisatie van enorme indoorwaterglijbanen, als toevoeging bij het zwembad van resort Hof van Saksen in het Drentse Nooitgedacht, oogt spectaculair. Kleurrijke tubes, waarvan één met een doorsnede van twintig meter zelfs de grootste ter wereld is. Brands Bouw uit Emmen is de trotse aannemer. “Voor ons zit de complexiteit vooral in het grondwaterpeil en het nauwe overleg met de bouwpartners.”
Diverse partijen zijn betrokken bij het project in Nooitgedacht. Brands Bouw is de hoofdaannemer en verzorgt de coördinatie. Daarnaast zijn De Groot Installatiegroep uit Emmen, Van Heteren Weg- en Waterbouw uit Hengelo, Reinders Water- en Apparatenbouw uit Veendam, glijbaanbouwer Van Egdom uit De Meern, en iSlide uit s-Hertogenbosch voor de special effects, bij het project actief. “De enorme glijbanen ogen natuurlijk spectaculair, maar de werkzaamheden hier zijn voor ons en de anderen technisch gezien niet uitzonderlijk”, legt projectleider Richard Menzen van Brands Bouw uit. “Tot op detail zijn objecten gematerialiseerd en accuraat in duidelijke hoeveelheden, afmetingen, vormen en locatie in het BIM-model, LOD 400, van de architect verwerkt. Een lean-planning hebben we niet, wel wekelijks een planningsoverleg met alle partijen om alle werkzaamheden af te stemmen.”
Betonnen opbouw
Voor de werknemers van Brands Bouw is de betonnen opbouw de belangrijkste opgave. Het gebouw is een uitbreiding op het bestaande zwembad, dat tijdens de bouw voor de gasten van het park beschikbaar bleef. Belangrijke voorwaarde is dat de vakantiegangers geen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Het bouwverkeer gaat via een speciaal aangelegde weg naar de locatie. De 239 funderingspalen zijn in de grond geboord. “Niet alleen vanwege de overlast, maar ook omdat dit schadebeperkend werkt. We bouwen immers tegen de bestaande gebouwen aan. Tot dusver zijn er nog geen klachten van gasten gekomen. Dat is belangrijk.”
Een van de grootste uitdagingen van Brands Bouw zat meteen in het begin van het project. “De keldervloer van het gebouw ligt zeven meter onder maaiveld niveau. We werken drie meter in het grondwater. Om te kunnen ontgraven tot aan het huidige peil, moesten we bemaling toepassen. De grondwaterstand is uiteindelijk vier meter naar beneden gebracht. Een naastgelegen vijver stond hierdoor bijna droog.”
De funderingspalen onder de glijbanen zijn in drie fasen de grond in geboord. “Dit moest omdat de poeren van de glijbanen op verschillende niveaus staan. Je moet je voorstellen dat de verticale druk van de kolommen beperkt is, maar de horizontale krachten juist enorm. Zo is er een tube waar vier personen tegelijk doorheen gaan. Dan komt er driehonderd kilo in beweging. Plus de gigantische hoeveelheden water die er per minuut door de glijbaan gaan. Totaal ongeveer 2500 kubieke meter per uur. De glijbanen mogen niet droog komen te staan. Er zijn veel ankers nodig om die belastingen op te vangen.”
Enorme trechter
In eerste instantie komt er een glijbaan met een tube die een doorsnede van 2,85 meter heeft en een lengte van 130 meter. Deze uitvoering valt op door de enorme trechter – met een doorsnede van twintig meter – waarbij de mensen een vrije val van tien maken. Het blauwe gevaarte krijgt een doorzichtig dak, zodat je naar buiten kunt kijken, maar waar de gasten de ‘glijders’ ook kunnen zien. De tweede tube heeft een doorsnede van 1,40 meter en is 180 meter lang. De derde is de zogenoemde Speed Slide. Het betreft een kleinere tube, met een doorsnede van 80 centimeter, waardoor er hoge snelheden worden bereikt. De lengte is 115 meter. “Het gaat om polyester elementen, die door Van Egdom worden geprefabriceerd en hier ter plaatse worden gemonteerd. Het bedrijf is een wereldspeler op dit gebied.”
Klimbekisting
Brands Bouw bouwt de betonnen ‘toren’ tot een hoogte van ongeveer twintig meter. Het bedrijf past hier klimbekisting toe, zodat er geen steigerwerk aan te past komt. Het betonwerk is in zes keer gestort. Prefab-elementen, zoals de trappen van elf ton, worden met een speciale kraan in het werk gehesen. Een tweede kraan wordt voor de bouw van de glijbaanelementen ingezet. Het dak van de skimoutruimte wordt voorzien van een groendak. Op de toren komen drie punten met houten dakplaten waarop pannen worden gelegd. Architect Cor Kalsbeek maakt hiermee een link naar de ‘Boerderij’, zoals het naastgelegen gebouw van het vakantiepark wordt genoemd. “Belangrijk is ook de bouwfysica van het gebouw. Door de hoge luchtvochtigheid moet alles tot in detail luchtdicht zijn. De openingen voor de glijbanen worden afgeschuimd met PU-schuim. Alles moet krimpvrij zijn en er mogen geen dampspanningen ontstaan in de constructie. Daarnaast mag er geen rvs worden gebruikt voor de bevestigingen. Die moeten chloor- en waterbestendig zijn.”
Epoxymortel
Met het bestaande zwembad is nog een aansluiting gemaakt naar de waterbuffer in het nieuwe gedeelte. De gebruikte buizen zijn met een epoxymortel afgewerkt. “Dit is best wel even spannend geweest. Deze werkzaamheden moesten binnen vier dagen worden gerealiseerd.”
De planning is over het algemeen strak. Half juni worden de glijbanen getest en de buffer gespoeld. De oplevering zal op 14 juli 2017 zijn, eind september 2016 is het werk begonnen. “De voorbereidingstijd was ook kort. Een dag voor de bouwvak kregen we de opdracht. Voor mijn tentje in Frankrijk heb ik de heipalen ingekocht en heistellingen geregeld”, lacht Menzen. “Dat is het wel waard geweest. Dit is een natuurlijk uniek project. Zoiets bouw je maar één keer in je leven. Ook op verjaardagen is het bijzonder om te vertellen dat je een onderdeel bent geweest van de realisatie van deze blikvanger.”
Bewuste keuze voor familiebedrijf
De keuze voor Brands Bouw als hoofdaannemer is volgens Gerro Vonk van investeringsmaatschappij Driestar niet alleen op basis van kosten gemaakt. “We wilden graag een familiebedrijf uit de regio.” Het vakantieresort in Nooitgedacht stond in 2012 op de rand van de afgrond, na een faillissement. De gebroeders Vonk van Driestar stapten samen met Landal Greenparks in het project. Het park heeft een upgrade gekregen en blijkt een gewilde vakantieplek. Op het hoogtepunt zijn er zo’n drieduizend gasten op het park. De nieuwe glijbanen bij het bestaande zwembad moeten een nieuwe publiekstrekker worden. “We hadden verschillende opties. Ervaring met zwembaden heeft Brands Bouw niet, maar toch hebben zij projecten met veel betonwerk wel tot een succes weten te maken.”
Uit Aannemer juni 2017. Het vakblad elke maand ontvangen? Klik hier voor een (proef-)abonnement.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.