Met de nieuwe door accu’s aangedreven vloermortelinstallatie kan een vloerenlegger op de bouwplaats maar liefst zes uur lang mortel produceren voor de aanleg van zandcementvloeren. Daarvoor heeft hij dus geen elektrische aansluiting meer nodig. Bremat presenteerde het innovatieve I-Mix FE (Full Electric) concept op de onlangs gehouden Afbouw Vakdagen in Gorinchem.
De transitie van een hybride aandrijving naar een full-electric mortelmenginstallatie zette Bremat vijf jaar geleden in. En nu is het bedrijf zover dat ze begin volgend jaar de eerste uitvoeringen kan uitleveren aan klanten. Dat zijn hoofdzakelijk leggers van zandcementvloeren in de B&U bouw in binnen- en buitenland.
Procesmanager Jhonno Peters van Bremat legt uit dat het buitenland de voornaamste afzetmarkt is voor deze accu-aangedreven mortelmengers. “Echter, de interesse in Nederland begint wel te groeien. In ons land presenteerden we deze nieuwe uitvoering voor het eerst op de Prefab beurs in Den Bosch en nu dus op de Afbouw Vakdagen. Het kost tijd om het product te laten landen. Bezoekers geven aan dat het belangrijk is om full-electric materieel te hebben, zeker in zones die alleen maar toegankelijk zijn voor emissieloos materieel. Echter, veel Nederlandse vloerenleggers werken met een bakwagenvariant en die hebben we nog niet in een full-electric versie.”
Zes uur werken zonder bijladen
Het zware en kostbare accupakket van de mortel-installatie kan maximaal 185 kW genereren. Daarmee is het volgens Peters mogelijk om zes uur achtereen kant-en-klare vloermortel te produceren voor de aanleg van zandcementvloeren zonder te hoeven bijladen. “En heb je 16 Ampère tot je beschikking dan kun je de productietijd nog eens met twee uur verlengen.”
Touchscreen bedieningspaneel
Bremat ontwikkelde een geheel nieuw besturingsprogramma voor de full-electric variant. De gebruiker maakt gebruik van een touchscreen bedieningspaneel waarmee hij het productie- en transportproces van de mortel in werking zet. Daarnaast genereert deze geavanceerde software rapporten over materiaalverbruik en alarmeringen. “Het productie-en verpompingsproces van de zand-cement mortel verandert niet ten opzichte van de oude generatie mortelinstallaties, omdat ook in de full-electric variant de installatie voorzien is van de oorspronkelijke elektromotoren. Het verschil is dat deze motoren in die configuratie alleen aangedreven wordt door accu’s”, vertelt Peters.
De mortelinstallatie wordt compleet geleverd met een container en is te configureren met een chassis (3-, 4- of 5-asser). Voor de 4- en 5-as truck komt de full-electric versie naar verwachting past in het derde kwartaal van volgend jaar beschikbaar.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.