Het werken met kwaliteitsborging is een behoorlijke verandering voor betrokken partijen. Waar loop ik als bouwkwaliteitcoach nou het meest tegenaan? Om u te helpen zet ik vier trends op een rij die ik regelmatig signaleer en waarop ik moet bijsturen om, met de betrokken partijen, het proces op de juiste wijze te laten verlopen.
1. Als eerste punt haal ik een anekdote aan die ik hoorde over iets dat zich afspeelde op een project met een UAV-GC-contract. Een belangrijk kenmerk van deze contractvorm is dat de aannemer zelf een kwaliteitssysteem hanteert en dat de opdrachtgever op afstand toekijkt. De medewerkers van de aannemer waren in dit geval niet gewend om met deze contractvorm te werken. Ze waren zich ook niet bewust van het feit dat zij structureel moeten keuren, controleren en dit ook moeten vastleggen in een dossier. Keuringsformulieren waren wel aanwezig, maar stonden ongebruikt en netjes geordend in de kast omdat ‘dat altijd zo gaat’. Een duidelijk geval waarbij de informatieoverdracht vanuit het management naar het projectteam niet voldoende is verzorgd.
2. Bij nieuwe processen is het altijd lastig om een goed beeld te schetsen van het eindresultaat en de weg daarnaartoe. Toch is het van het grootste belang dat dit voor u en de organisatie inhoudelijk op orde is. Vaak komt deze beeldvorming pas tijdens het proces op gang. Hierdoor wordt het lastiger om aan nieuwe projectdeelnemers uit te leggen wat de bedoeling is en om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Kortom: zorg voor de duidelijke visie op het eindresultaat.
3. Tijdens het uitvoeren van keuringen en controles legt men vooral zaken vast die nog niet goed zijn. Het is uiteraard positief dat op deze wijze de kwaliteit wordt verbeterd, maar het is daarnaast wel van belang om óók de zaken vast te leggen die goed en conform ontwerp zijn gemaakt. Hiermee wordt invulling gegeven aan het gebouwdossier, waarmee achteraf kan worden aangetoond dat het product conform vraagspecificatie is gerealiseerd.
4. Het vastleggen van keuringen wordt regelmatig uitgevoerd met een digitaal systeem. Naast het proces van kwaliteitsborging is dit ook een nieuw aspect waar de organisatie mee moet leren werken. Zorg ervoor dat medewerkers de tijd krijgen om beide zaken goed te leren kennen. Het achteraf herstellen kost altijd dubbel zoveel energie.
Met deze informatie bent u weer wat meer voorbereid op de komende wetswijziging. Nog niet helemaal zeker hoe uw bedrijf ervoor staat? U weet mij inmiddels te vinden als het goed is. Ik ben altijd bereikbaar voor vragen.
Bert Videler helpt bouwbedrijven met kwaliteitsborging, bijvoorbeeld ter voorbereiding op de Wet kwaliteitsborging. Hij schrijft hier in elke editie van Aannemer over. Lees al zijn bijdragen hier.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.