#Bouwplaats #Certificeringen #Daken #Veiligheid

Valbeveiliging keurmerk: wat is veilig, wat niet

De valbeveiligingsbranche heeft sinds 31 oktober een nieuw keurmerk: het KOMO Safety keurmerk. Dit keurmerk, ontwikkeld door Stichting Nivoh in samenwerking met SGS Intron en marktpartijen, biedt duidelijkheid over wat veilig is en wat niet. Zowel voor voorschrijvende als uitvoerende partijen.

Waarom een keurmerk valbeveiliging? Edgar Veenman, voorzitter van Stichting Nivoh, legt uit. “Dat het nemen van veiligheidsmaatregelen tegen valgevaar op daken noodzakelijk is, is voor iedereen in de keten nu wel duidelijk. Echter de ontwerpvrijheid die architecten en leveranciers van veiligheidsvoorzieningen bieden, resulteert nog te vaak in onveilige ontwerpen. Hierdoor blijft valgevaar bestaan. Daarbij komt dat de ontwerpen, de gebruikte veiligheidsproducten en de prijzen in offertes vaak van elkaar verschillen.”

Valbeveiliging onduidelijk

Volgens Veenman worden de verschillen en onveilige ontwerpen veroorzaakt door onduidelijkheid in de markt over de eisen voor producten en installatiemethodes. “En de wetgever geeft alleen kaders waarbinnen uitvoerende partijen een veilig ontwerp moeten maken. Deze combinatie zorgt voor risicovolle verschillen.” Opdrachtgevers hebben vaak niet de kennis om deze verschillen goed te kunnen beoordelen. “De intenties zijn dus goed, maar desondanks ontstaan er zo regelmatig onveilige werksituaties op hoogte. Iets dat we willen voorkomen.”

Certificering

Om de onduidelijkheid in de markt weg te nemen, is een nieuwe kwaliteitsstandaard ontwikkeld. De BRL 9935, met het KOMO Safety procescertificaat als bewijsstuk, is de verbindende factor tussen wet- en regelgeving, normen en relevante processen. Het betreft de certificering van het ontwerpproces, installatieproces en het inspectie – & onderhoudsproces van veiligheidsvoorzieningen op platte daken. Denk aan veiligheids- en toegangsvoorzieningen als hekwerken, verankeringspunten en kooiladders.

In delen

De BRL 9935 bestaat uit vier delen: een algemeen deel en drie bijzondere delen voor respectievelijk ontwerp, installatie, inspectie & onderhoud. Uitvoerende partijen zoals dakdekkers, valbeveiligingsbedrijven en adviesbureaus kunnen voor alle delen het KOMO Safety procescertificaat behalen. Waarbij het algemene deel en tenminste één bijzonder deel verplicht zijn. Veenman: “De onderverdeling in verschillende processtappen met bijbehorende eisen sluit mooi aan op de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Twee vliegen in één klap dus.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!