#Bouwplaats #Bouwplanning

Onderhoudsklussen met een goed contact

Voor de aannemer die het bij onderhoudsklussen aandurft om de bewonerscommunicatie zelf te doen – want een vak apart – is er Cobee. Een tool waarmee je bewoners op maat, realtime en zowel digitaal als traditioneel informeert over de werkzaamheden in en om de woning.

“Een snelle en duidelijke manier van communiceren is belangrijk voor een efficiënte en soepele uitvoering van een onderhoudsproject”, zegt Henk den Boer, initiatiefnemer van Cobee. “Groot onderhoud of renovatie van woningen betekent een inbreuk op de leefomgeving van de huurders. Door bewoners bij de werkzaamheden te betrekken en hen duidelijk te informeren over de impact en overlast, kweek je begrip. En daarmee minder klachten. Aangezien de woningcorporatie aan de hoeveelheid klachten afleest of het project goed gaat, creëer je een win-win-winsituatie.”

Duidelijke communiceren

Onderhoudsklussen met een goed contact is dus essentieel. Laat die warme kant nou net niet des aannemers zijn. Cobee helpt daarbij. Met de tool kunnen aannemers online en offline met bewoners communiceren over de werkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer welke klus wordt uitgevoerd, wie er dan voor de deur staat en hoeveel overlast het oplevert. Postcode en huisnummer; meer hoeft een aannemer niet van de bewoners te weten om Cobee te kunnen gebruiken. “Hij maakt een project aan, waar nodig ondersteund door ons team. Uit de gegevens wordt onder meer een dagplanning per adres gegenereerd. De afzonderlijke bewoners weten zo precies waar ze aan toe zijn.”

Verschillende modules

De planningsmodule is slechts één onderdeel van Cobee. Een kleine greep uit de verschillende modules. Den Boer: “De tool bevat een uitgebreide database met informatieteksten, die je zelf kunt aanvullen voor brieven op maat. Teksten in begrijpelijke taal. Want waar ‘PV-panelen’ voor aannemers een bekend begrip is, kunnen bewoners beter uit de voeten met de term ‘zonnepanelen’. Afspraken kunnen worden gepland met bewoners, waarin zij zelf een dag en tijd kiezen. De werkvolgorde is inzichtelijk te maken via een automatisch ingeladen kaart. En met de enquête-module is tussentijds de tevredenheid van de bewoners te peilen.” Ondertussen kan de woningcorporatie meekijken hoe het proces verloopt.

Bewoners kiezen zelf op welke manier zij geïnformeerd willen worden: op de traditionele manier via een brief, of liever per mail of sms. Zij kunnen inloggen vanaf de website van het bouwbedrijf, maar de tool is ook als app beschikbaar. Hoe dan ook, de naam ‘Cobee’ is niet zichtbaar. Bewoners zien de naam en de stijl van het bouwbedrijf waarmee zij te maken hebben. Alle correspondentie tijdens het project – van communicatiemomenten tot garantiedocumenten en gebruikershandleidingen – wordt gaandeweg verzameld in een dossier per adres.

“Persoonlijk contact blijft wel belangrijk”, benadrukt Den Boer. “De tool is een hulpmiddel om bewonerscommunicatie makkelijker te maken. De aanschaf ervan impliceert niet dat het daarna vanzelf gaat.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!