#Bouwplaats #Daken #Veiligheid

Gebouwgebonden valbeveiliging Flesst

Flesst gebouwgebonden valbeveiliging. (Foto: EnSafe)

Friso Bouw past de gebouwgebonden valbeveiliging Flesst toe bij de renovatie van woningen in Delfzijl. Dat systeem bestaat uit een aluminium railprofiel dat met ruitersteunen over de gehele lengte op de loden ondervorsten van het hellende dak wordt geschroefd.

Als onderhoud aan het dak niet zonder gebouwgebonden voorzieningen kan worden uitgevoerd, moet de valbeveiliging op daken permanent aan het gebouw verbonden zijn. Dat zegt het Bouwbesluit. De praktijk blijkt weerbarstiger.

EnSafe – ontwikkelaar, producent en leverancier van klim- en valbeveiligingssystemen zoals Flesst – schetst een onthutsend beeld vanuit de praktijk. Technisch directeur Rik Zwama schat in dat bij 95 procent van de bouwprojecten valbeveiliging geen gebouwgebonden voorziening is. “Een kromme situatie”, vindt hij. “Het aanbrengen van valbeveiliging als een gebouwgebonden voorziening is gewoon een verplichting! De Europese norm EN 795:2012 is inmiddels geharmoniseerd, dus daar kan niemand zich meer achter verschuilen.”

Zwama is oprecht verbaasd over de risico’s die aannemers, maar ook gebouweigenaren, nemen. “Aannemers werken veelvuldig met een dakhaak of aanhaakoog. Deze materialen hebben een jaarlijkse keuring nodig. Maar hoe kun je zo’n systeem in de praktijk keuren? Een deugdelijke trekproef kun je er niet op uitvoeren, dus in feite weet je niet of deze valbeveiliging in de praktijk voldoet. Het is maar hopen dat er niemand naar beneden valt. Er gebeuren jaarlijks nog steeds veel ongelukken bij het werken op daken.”

Onzichtbaar

Flesst bestaat uit een aluminium railprofiel dat met ruitersteunen over de gehele lengte op de loden ondervorsten van het hellende dak wordt geschroefd. De nokvorsten onttrekken het systeem aan het oog, zodat de voorziening onzichtbaar is. Voordat iemand het dak betreedt, kan men zich aanlijnen aan de rail en zich omhoog trekken. Voordeel daarvan is dat het gehele dakoppervlak bereikbaar is. De nokconstructie is waterdicht en ventileert bovendien. De isolatie of waterdichte laag hoeft bij toepassing van Flesst niet te worden doorboord, in tegenstelling tot andere, conventionele valbeveiligingvoorzieningen.

Volgens Zwama hoeven in dit geval geen steigers en ladders meer op het maaiveld te worden neergezet die overlast geven voor de omgeving. Aan het railprofiel kunnen ook verrolbare solar-, klim-, touwladders en ASC dakkapelsteigers worden bevestigd. Flesst hoeft niet jaarlijks te worden gekeurd; elementen die eraan gehangen worden daarentegen wèl. “Onder aannemers signaleren we een sterk toenemende interesse in Flesst. De terugverdientijd is slechts drie tot vijf jaar, en dat maakt toepassing van het systeem erg aantrekkelijk.”

Renovatie

Een van de aannemers die voorop loopt met het gebruik van een gebouwgebonden valbeveiligingssystemen op hellende daken is Friso Bouw. Momenteel wordt het Flesst-systeem toegepast bij de renovatie van een aantal woningen uit de jaren zeventig in Delfzijl.

“Omdat wij ernaar streven om permanente veiligheidsvoorzieningen aan te brengen voor ons personeel”, verklaart projectleider Jos Roewen. “Bij een hellend dak is dit een goed en bruikbaar systeem. Onze ervaringen zijn tot nu toe positief. De montage is redelijk eenvoudig en onderhoud aan dak en pv-panelen wordt eenvoudiger omdat je geen steiger meer nodig hebt.”

Volgens Roewen kijkt Friso Bouw per project welke valbeveiligingssysteem inzetbaar is. “Permanente voorzieningen hebben de voorkeur boven tijdelijke valbeveiliging, dus wij overwegen om Flesst breder in te zetten.”

Uit Aannemer – Thema Dak, april 2016. Elke maand Aannnemer ontvangen? Klik hier voor een (proef-)abonnement.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!