De druk om steeds groener te worden stijgt, ook in de bouw. Boels Rental springt hierop in met een eigen emissieladder en een aantal demodagen.
![](https://www.aannemervak.nl/wp-content/uploads/2021/11/Boels-emissieladder-340x1024.jpg)
Elektromotoren
Op nummer 1 van de emissieladder staan machines met elektromotoren. Maar niet voor alle soorten en maten bouwmaterieel is al een elektrische variant voorhanden.
Tussenvormen
Met name bij de grotere machines zijn er tussenvormen. Ivan Capelle van Boels: “Deze rijden met behulp van een verbrandingsmotor, maar werken verder volledig elektrisch. Alleen voor het verplaatsen is brandstof nodig.” Een andere vorm van hybride is wanneer de hoofdaandrijving een (kleine) brandstofmotor is die de accu’s bijlaadt waaruit de diverse elektromotoren worden gevoed. Die elektromotoren kunnen de wielen aandrijven of bijvoorbeeld bij graafmachines de hydrauliek voor de giekbewegingen. Een andere versie van hybride machines is het omschakeltype. In dat geval kan de bestuurder kiezen of hij de dieselaandrijving gebruikt of dat hij de elektromotoren rechtstreeks laat voeden via een kabel die is verbonden aan het stroomnet. Een ’plug-in hybride’ dus.
Stage V en synthetische brandstoffen
Wanneer elektrisch nog een stap te ver is kan Stage V uitkomst bieden. Deze dieselmotoren stoten minder uit, maar zitten niet op nul. Wel kan bij Stage V motoren dankzij synthetische brandstoffen zoals GTL of HVO de uitstoot tot een minimum worden beperkt. Dese synthetische brandstoffen bieden natuurlijk ook uitkomst bij machines met gewone dieselmotoren. GTL is een vloeibare brandstof die wordt gemaakt van aardgas. HVO wordt gemaakt van bioproducten zoals bijvoorbeeld frituurvet. Beide brandstoffen bevatten minder schadelijke stoffen dan gewone diesel en geven minder uitstoot van roet, fijnstof en zwarte rook.
Demo-dagen
Wie meer wil weten over bovenstaande opties, kan de demo-dagen van Boels bezoeken. Hier wordt getoond hoe uitstoot op de bouw beperkt kan worden. Sprekers zijn onder meer Ivan Capelle (Strategic Customer Development Manager), Chris Dirx (Operations Manager Power & HVAC) en Harm Munsters (Manager Fleet & Maintenance Nederland). Zij beantwoorden vragen over energiemanagement, on-site opladen en de low- en zero-emission-huuroplossingen. De zero-emission-machines in grondverzet en transport zijn uiteraard ook ter plaatse. De Boels Demo-dagen vinden 3 weken achter elkaar plaats op verschillende locaties in Nederland. Inschrijven kan via deze link.
- Woensdag 10 november van 13:00-16:30 in Zoetermeer
- Woensdag 17 november van 13:00-16:30 in Zwolle
- Woensdag 24 november van 13:00-16:30 in Sittard
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.