#Bouwmachines #Bouwplaats

Dura Vermeer breidt emissieloze bouwketen uit met voeding van Hyundai IONIQ 5

De bouwkeet voeden met batterij van elektrische auto (foto: Dura Vermeer).

De pilot van een emissieloze bouwkeet met voeding van een auto is voor Dura Vermeer geslaagd. Medewerkers maakten gedurende een maand gebruik van de elektrische auto Hyundai IONIQ 5 om de bouwkeet van stroom te voorzien. De proef is zo succesvol dat Dura Vermeer het aantal emissieloze bouwplaatsen gaat uitbreiden met deze technologie.

Besparing CO₂

De eerste pilot van vorig jaar toonde aan dat Dura Vermeer maar liefst 2341 ton CO₂ kan besparen als alle bouwplaatsen overgaan op deze wijze van stroomvoorziening. Normaliter draaien bouwketen waar geen stroompunt is op een dieselaggregaat. Per dagdeel stoot dit apparaat voor één bouwkeet per maand gemiddeld 0,4 ton CO₂ uit. Dat moest anders, vond Dura Vermeer.

Vehicle to Load

Deze zette een samenwerking op met Hyundai die vorig jaar haar IONIQ 5 beschikbaar bestelde. Deze beschikt over een state-of-the-art batterij met de zogenoemde Vehicle to Load-technologie. De energie uit deze batterij kan worden doorgezet om stroom te leveren aan andere elektrische apparaten, zoals in een bouwkeet. Denk hierbij aan de accucontainer voor het opladen van gereedschappen, koelkast, verwarming, koffiezetapparaat en laptops. “Het aansluiten van de batterij van de auto op de stroomaansluiting van de bouwkeet is heel simpel via een adapter. Vergelijk het met de verloopstekker die je op een stroomkast van de camping aansluit”, zegt innovatiemanager Anne Koudstaal van Dura Vermeer NEXT.

De hele dag stroom

Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd duidelijk dat de techniek prima werkte. Een bouwkeet verbruikt gemiddeld 6 tot 8 kWh per dag. Met de volledig opgeladen batterij van de Hyundai IONIQ 5 kan de bouwkeet de gehele dag van stroom voorzien. Bovendien kon een medewerker van Dura Vermeer nog 160 kilometer met de auto rijden en daarna was er nog 40% van de batterijcapaciteit over.

Eenvoudige techniek

In een vervolgpilot draaide het om het gedrag van de bouwplaatsmedewerkers om dagelijks de technologie te gebruiken. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer gedurende een maand in de Hyundai IONIQ5 gereden en de bouwketen voorzien van haar energie uit de auto-batterij.

Het is gebleken dat beide prima met de eenvoudige techniek overweg kunnen. Er is geen training voor nodig. Bovendien werd het aansluiten van de auto-batterij op de keet consequent toegepast. Het blijkt dat er fors bespaard wordt op de CO₂-uitstoot en bovendien is deze aanpak financieel heel voordelig. “Je bespaart immers op brandstof en de huurprijs van het aggregaat.”

Uitrollen

Daarom gaat Dura Vermeer deze innovatie stapsgewijs uitrollen naar andere bouwplaatsen waar geen stroom voorhanden is. “Mogelijk gaan we een aantal Hyundai IONIQ 5-auto’s aanschaffen en omzetten naar grijs of geel kenteken.” Voor het op deze wijze van stroom voorzien van andere apparatuur op de bouwplaats kan volgens Koudstaal aanvullend een portable accupakket worden ingezet.

Bekijk onderstaande vlog over de ervaringen van Dura Vermeer-medewerkers met de emissieloze bouwkeet.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!