Circa 30 (middel)grote gemeenten zijn bezig om vanaf 2025 en 2026 zero-emissiezones te creëren voor het gemotoriseerde wegverkeer in de binnensteden. Ook voor mobiele bouwmachines geldt in principe dat ze over twee jaar vanaf nu geen gram schadelijke stoffen (CO2, stikstof en fijnstof) meer mogen uitstoten in die ZE-zones. Volgens branchevereniging van importeurs en leveranciers van bouwmachines en transportmaterieel BMWT gaat de overheid met deze verplichting sneller dan de markt voor bouwmachines aankan.
BMWT pleit daarom voor een ruimere overgangsregeling voor gebruikers en leveranciers van dit (rijdende) materieel. “Het is niet realistisch om het complete bouwmaterieelpark in Nederland van ongeveer 60.000 machines over twee jaar volledig elektrisch te hebben, laat staan in 2030”, beweert programmamanager Duurzaamheid en Veiligheid bij het BMWT, Albert Lusseveld. “Het aanbod van licht en zwaar materieel is onvoldoende om aan de vraag te voldoen. Pas rond 2025 zullen steeds meer elektrische modellen af-fabriek van de band rollen. Daarom zijn gebruikers bezig om bestaande dieselmachines om te bouwen naar elektrisch, maar zowel aanschaf als retrofit zijn erg duur en de ondersteunende subsidies in kader van Schoon en Emissieloos Bouwen zijn een druppel op de gloeiende plaat.”
Uitzonderingen
Gezien de haken en ogen in geld en het krappe aanbod elektrische machines voert BMWT een lobby bij het ministerie van Economische Zaken om bouwmachines met Stage IV en V motoren (de twee schoonste motoren van mobiele bouwmachines) voorlopig toegang te geven tot die ZE-zones. Hoe lang die termijn duurt is nog onzeker, maar er zou sprake zijn tot 2033.
Overigens hebben bepaalde vracht- en bestelauto’s met Euro V en VI motoren voorlopig nog toegang tot de zero emissiezones in bovengenoemde gemeenten. Bestaande Euro VI- bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud mogen tot 1 januari 2030 de zones inrijden en Euro VII-trekkers ook, mits ze op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn. Bestelauto’s met een Euro VI motor hebben toegang tot deze zones tot en met 2027.
Low-emission
Volgens Lusseveld zijn Stage IV en V HVO-dieselmotoren uiterst schoon en stoten ze heel weinig schadelijke stoffen uit. “Een Stage V motor op HVO reduceert al 90% CO² uitstoot ten opzichte van lagere Stage motoren en stoot bijna 66% minder fijnstof uit dan een Stage IV. Wij zeggen daarom tegen de overheid: focus niet alleen op zero-emission, maar geef voorlopig ook ruimte voor low-emission bouwmachines als tussenstap op weg naar een uitstootvrije sector in 2030.”
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.