In deze column vraag ik aandacht voor BLVC-plannen. Voor degenen die nog niet weten wat de betekenis daarvan is, BLVC staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. Het plan dient ervoor om deze zaken te beheersen tijdens de uitvoering van een bouwproject.
Wie maakt het plan?
Het kan zijn dat bijvoorbeeld de gemeente, als opdrachtgever, het plan opstelt waar de aannemer zich aan heeft te houden. Ook kan het zijn dat bij de aanbesteding om een BLVC-plan wordt gevraagd, dat door de aannemer moet worden aangeleverd. Hoe dan ook, steeds meer wordt aandacht gevraagd voor deze vier belangrijke criteria.
Hier komt weinig techniek bij kijken. Het gaat vooral om sociale vaardigheden. En juist deze vaardigheden zien we te weinig terug in de sector, zowel aan de kant van opdrachtgever als opdrachtnemer. De taak voor het maken en/of opvolgen van het plan wordt vaak neergelegd bij een omgevingsmanager.
Hoe pak je het aan?
Natuurlijk wordt bij Bereikbaarheid gekeken naar het logistiek bereikbaar blijven van bijvoorbeeld scholen, ziekenhuizen, zorginstellingen en winkelgebieden. Maar het gaat ook om bereikbaarheid van vakmensen die eventuele klachten of waarschuwingen vanuit de omgeving serieus nemen en daarvoor beschikbaar zijn. De uitvoerder of projectleider moet ervoor zorgen dat hij of zij telefonisch of digitaal bereikbaar is voor omwonenden, leveranciers en andere belanghebbenden. Een onderwerp inherent daar, is communicatie. Daar valt nog veel te winnen in de sector! Een containerbegrip, dat, wanneer professioneel toegepast, een wereld van verschil kan maken.
Hoe het niet moet…
Een voorbeeld: bij Bewuste Bouwers zien we veel klachten rondom overlast van werkzaamheden in het weekend. Niet raar, want wegens de coronamaatregelen lopen veel projecten achter in de planning, met als gevolg dat vergunningen worden gevraagd en verleend om in de weekenden door te mogen werken. En, omdat we allen blij zijn dat de werkzaamheden in de bouw doorgang vinden, wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt. Zich van geen kwaad bewust, zorgt de uitvoerder ervoor dat de ploegen in het weekend gesteld staan – en ze starten op zaterdagochtend om 7.00 uur. Dan gaat het mis. Het bouwbedrijf vergeet maar al te vaak de omgeving te informeren, met als gevolg woedende buren.
Hoe kan dat anders?
Vaak krijgen wij terug van de bouwer dat communicatie wordt verzorgd door de opdrachtgever. Is de kous daarmee af? Het ligt toch voor de hand dat de opdrachtgever de omgeving informeert? Of moet hij daarop gewezen worden? Want, als hij het niet uit zichzelf niet doet, kun je als bouwer ook voorstellen deze taak op je te nemen zodat het voor de omgeving leefbaar blijft, zolang het project in uitvoering is.
Ik pleit er dan ook voor dat de sector communicatie steeds meer als een volwassen vak gaat zien, dat integraal onderdeel moet uitmaken van projectmanagement. Werken aan de sociale vaardigheden geeft de sector meerwaarde en kost niet zoveel. Leer dus bewust communiceren en handel naar wat je afspreekt. Blijf bereikbaar, houd het leefbaar, zorg voor veiligheid en leer te communiceren met alle belanghebbenden.
Anneke Witte is directeur a.i. bij Bewuste Bouwers, aanjager van een beter imago voor de bouw. Dat begint bij de bouwplaats. Bij het bouwhek houdt de wereld niet op, maar begint hij juist. Lees alle blogs van Anneke Witte.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.