#BouwBeurs #Personeelszaken

Vrouwen behouden in de bouw; dat is de uitdaging

V.l.n.r. Elsemieke de Jong (VHTO, presentator Frans Reichardt, Paulina Logchies (Logchies) en Aannemer-hoofdredacteur Wouter de Vries in gesprek in het BouwBeurs Nieuws Café.

Hoe behoud je vrouwen voor je bouwbedrijf? Die vraag vormde het uitgangspunt van een sessie in het Nieuws Café op de laatste dag van BouwBeurs 2025.

De getallen over hoeveel vrouwen in de bouw werkzaam zijn, zijn niet helemaal eenduidig. Bouwend Nederland zette in 2023 in op zo’n 40.000 vrouwen in de bouw- en infrastructuur. Dat betrof een kleine tien procent van het totale aantal werknemers in de sector. Het expertisecentrum VHTO schatte het aandeel vrouwen in de bouw aanzienlijk lager in, ergens tussen de tien- en vijftienduizend.

Wat het aantal ook is, dit aandeel moet omhoog. Elsemieke de Jong (VHTO) en Paulina Logchies (Logchies) vertelden erover in het Aannemer Nieuwscafé op de BouwBeurs.

Uitstroom

Het is duidelijk dat we een probleem hebben, schetst Paulina Logchies. “We hebben in het algemeen een tekort aan handjes. En tegelijkertijd is er veel uitstroom. Het gaat veelal om behouden van vrouwen in de bouw, dat is vooralsnog de uitdaging.”

Elsemieke de Jong: “Er is een stijgende lijn, de afgelopen vier jaar zijn er meer vrouwen in de bouw gaan werken. Maar het percentage is laag. Als je de cijfers van de laatste tien jaren neemt en die zou je doortrekken naar de toekomst dan kom je uit op een percentage van dertig procent in 2074.”

Het probleem zit hem in de uitstroom vertelt De Jong: “65 procent van de vrouwen met een technische achtergrond stroomt weer uit. Dat gebeurt doorgaans in de eerste vijf jaar. Het is belangrijk hoe je ontvangen wordt als je bij een organisatie gaat werken. Ter vergelijking, bij de mannen stroomt 42 procent  uit.”

Hogere wiskunde

Waarom die uitstroom zo hoog is, is geen hogere wiskunde weet Logchies. “Het heeft bijna altijd met de cultuur te maken. Er worden bijvoorbeeld cynische, vrouwonvriendelijke grapjes gemaakt. Jongere vrouwen vinden dat lastig om mee om te gaan. Het is dan ook van belang om te kijken of er in je team genoeg dragers van je cultuur zitten.”

Logchies merkt het ook aan de vrouwelijke sollicitant die bij haar aankloppen. “We hebben genoeg sollicitanten van andere bedrijven waar vrouwen niet vier dagen mogen werken of het feit dat een mogelijke zwangerschap onbespreekbaar is. We hebben in onze organisatie nu 28 procent vrouwen werken. Dat heeft deels te maken met dat er twee vrouwen in het bestuur zitten.”

Onderzoek naar uitstroom

De Jong: “De VHTO heeft onderzoek gedaan bij bedrijven in de techniek naar de uitstroom van vrouwen. We hebben gekeken naar de onderliggende redenen. De gemene deler is telkens weer de cultuur. Je wilt een prettige cultuur waar je kunt samenwerken. Grapjes in een veilige omgeving. Het gaat om het erkennen en herkennen van de competenties van vrouwen. Mannen vinden het vaak al snel soft worden.”

Logchies: Vrouwen brengen verbinding mee, communicatie. De harde en zachte kanten moeten meer bij elkaar gaan komen. Diversiteit in je organisatie is van groot belang. Met diversiteit heb je veel meer winst en resultaat. Bedrijven hebben een extra reden om ermee aan de slag te gaan. Maar in de praktijk blijft het toch achter. Ik zit nu elf jaar in de bouw, en ik schrok in het begin van de cultuur. Ik kom veel directeuren tegen en nu elf jaar later zitten er nog steeds dezelfde mensen. Eén van de redenen dat er niet echt veel vaart in zit. Je moet echt willen als organisatie.”

Gedragen visie

De Jong: “We moeten fundamenteel kijken hoe we een transformatie kunnen gaan inzetten. We praten er nu ook weer over, er wordt veel over geschreven. Maar de tijd is aangebroken om het te laten zien.”

Logchies: “De bouw is natuurlijk ook harstikke mooi. Het is no nonsense en dat maakt het ook leuk. Er speelt genoeg, ik zou willen oproepen: ‘kom naar de bouw’.”

Logchies tot slot: “Meten is weten, kijk naar de instroom, doorstroom, uitstroom. Kijk wat nodig is. Ga op zoek naar de intrinsieke motivatie, dat verschilt heel erg per bedrijf. Daar moeten we over gaan praten. Je kunt het in de strategie zetten, maar dat is niet genoeg. Het gaat om een gedragen visie.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!