#BouwBeurs

Bouwbeurs 2025 focust op de menselijke kant

Beursmanager Joyce van de Hoef van Koninklijke Jaarbeurs. (Foto's: Herbert Wiggerman)

Met zes hallen, ruim 550 exposanten en naar verwachting 68.000 bezoekers is de BouwBeurs het grootste platform in de bouw. Van 3 tot en met 7 februari 2025 vindt de volgende editie plaats, met als slogan ‘Hart voor de bouw’. Naast kennis en innovaties, netwerken en samenwerken, gaat het de komende editie óók om passie en vakmanschap. “Ik wil dat iedereen met een trots gevoel naar huis gaat”, aldus beursmanager Joyce van de Hoef van Koninklijke Jaarbeurs. “Dat vind ik misschien nog wel het allerbelangrijkste.”

‘Hart voor de bouw’ is de slogan van BouwBeurs 2025. Waarom deze slogan?

Joyce van de Hoef: “Iedereen is bezig om de bouw verder te helpen en duurzamer te krijgen. Dat is enorm belangrijk, maar we willen er ook bij stilstaan hoe geweldig de sector is. Met de slogan ‘Hart voor de bouw’ willen we de focus leggen op de menselijke kant: het vakmanschap, de trots en de passie voor het vak. Dat is nodig om mensen enthousiast te maken voor een loopbaan in de bouw.”

We moeten naar een circulaire (bouw)economie. Welke stappen zet de BouwBeurs?

“Als Jaarbeurs hebben we een flinke duurzaamheidsambitie: in 2030 willen we de duurzaamste organisator en facilitator van Nederland zijn. In 2027 willen we een circulaire BouwBeurs neerzetten, en de eerste stappen daartoe zetten we al voor de editie van 2025. Die circulaire toekomst gaat in eerste instantie over duurzaam materiaalgebruik. We stimuleren exposanten nu veel meer om te kiezen voor duurzame standbouw. Op de beursvloer wil ik terugzien dat we met z’n allen een belangrijke stap hebben gezet richting een circulaire BouwBeurs, ook wij als organisatie. En we hebben natuurlijk de sustainability pledge.”

Wat behelst die pledge?

“Dat is een belofte die je als exposant, leverancier en bezoeker kunt doen om op een duurzame manier op de BouwBeurs aanwezig te zijn. We richten ons eerst op exposanten, omdat die een voorbeeldrol vervullen. Zij kunnen bijvoorbeeld duurzame materialen gebruiken, op een duurzame manier naar de Jaarbeurs reizen en goed nadenken over diversiteit en inclusie binnen de stand. De pledge bestaat uit een checklist met een aantal punten. Als je tijdens de BouwBeurs 2025 twee of drie punten kunt afvinken, dan mag je de pledge ondertekenen. We belonen deze eerste stappen met als doel dat de exposant nog duurzamer met zijn deelname omgaat.”

Wie bepaalt of er iets afgevinkt mag worden?

“De exposanten bepalen dat zelf. Wij zijn niet de experts die bepalen wat wel of niet circulair is. Met de pledge willen wij het denken erover stimuleren en faciliteren.”

Is zo’n pledge dan niet te vrijblijvend?

“Dat denk ik niet. Onlangs hadden we een kick-off met 80 exposanten en toen vroeg ik hen: wie is bewust met duurzaamheid en circulariteit bezig? Maximaal tien exposanten staken hun hand op. Bewustwording is nog steeds heel belangrijk en daar draagt de pledge aan bij. Bovendien: als Jaarbeurs moeten wij in het kader van de CSRD gaan rapporteren waar wij mee bezig zijn. Dus los van het feit dat we gelóven dat we moeten verduurzamen, moeten we dat ook écht gaan doen.”

Is de pledge al ondertekend door exposanten?

“Enkele exposanten hebben de pledge al ondertekend. In aanloop naar de BouwBeurs willen we zoveel mogelijk exposanten de pledge laten ondertekenen om impact te kunnen maken. Daarna rollen we de pledge verder uit naar leveranciers en bezoekers.”

De krapte op de arbeidsmarkt is een breed gevoeld probleem. Wordt dit een thema op BouwBeurs 2025?

“Zeker. Hoe zorgen we voor de noodzakelijke instroom, doorstroom en zij-instroom? Hoe houden we de bouw voor iedereen interessant, zowel voor jong als voor oud? Hoe leren we van elkaar en hoe kunnen we elkaar versterken? Daar gaan we mee bezig, met het menselijke aspect. We hebben steeds meer contact met opleidingen om de jeugd erbij te betrekken, en ook om te kijken: wat is nou hun visie op de sector? We moeten met elkaar de bouwsector aantrekkelijker maken zodat meer mensen voor een loopbaan in de bouw gaan kiezen.”

De nieuwe slogan… hoe ga je die naar de beursvloer vertalen?

“We hebben een aantal nieuwe activiteiten die inspelen op de aantrekkelijkheid van de sector. Zo zullen influencers op een doe-plein bezig zijn met hun vakgebied om een jong publiek te enthousiasmeren. En op de maandag en de dinsdag hebben we de ‘studentendagen’.”

Joyce van de Hoef, Jaarbeurs Utrecht

Wie komen er eigenlijk naar de Bouwbeurs?

“De BouwBeurs is er voor de gehele keten, de totale sector is er aanwezig. Voorheen was de beurs vooral uitvoerend van opzet, nu ook meer voorschrijvend en opdrachtgevend. Voor iedere doelgroep hebben we een passend programma. De voorschrijvende en opdrachtgevende markt kijkt voornamelijk naar innovaties en thema’s van de toekomst. Waar gaan we naartoe? Met welke nieuwe materialen moeten we rekening houden? De uitvoerende

markt kijkt naar andere zaken. Wat kan ik mórgen veranderen? Wat zijn de nieuwste technieken en oplossingen, en hoe gaan die voor mij werken?”

Dus we gaan veel kennissessies zien?

“Het kennisaspect krijgt inderdaad een grotere vorm. In het BouwBeurs Nieuws Café, dat geprogrammeerd wordt door vakblad Aannemer, zullen sessies aan bod komen die voor architecten en opdrachtgevers relevant zijn, en natuurlijk ook voor aannemers en vakmensen. We zijn in gesprek met Vastgoedjournaal en het Dutch Green Building Council om sessies te realiseren voor de voorschrijvende markt. Bovendien hebben we een heel CSRD-programma waarvoor we samenwerken met Bouwend Nederland, Techniek Nederland en ABN AMRO.”

Waarom zoveel informatie over de CSRD?

“De CSRD is de Corporate Sustainability Reporting Derective die grote bedrijven, zoals de Jaarbeurs, verplicht te rapporteren over duurzaamheid. Het mkb hoeft nu nog niet te rapporteren, maar die verplichting komt er wel aan. Mkb-bedrijven weten vaak helemaal niet waar ze moeten beginnen. Daarom willen we iedereen op een praktische manier helpen om een volgende stap te zetten.”

Voor de invulling van thema’s en kennissessies zoek je de samenwerking met andere partijen. Kun je meer voorbeelden geven?

“Ja. Het Vlok Kennishuis is er voor de klusbedrijven met een programma vol kennisoverdracht en activiteiten. Met Volandis gaan we werken aan een veiligheidsexperience en -quiz. We werken samen met de ROM Utrecht Region om startups op het gebied van circulariteit en digitalisering te positioneren op de BouwBeurs 2025. Met Building Balance geven we vorm aan het biobased paviljoen, waar net als in het Vlok Kennishuis sessies, activiteiten en workshops zullen plaatsvinden.”

Welke andere thema’s komen ter sprake tijdens de BouwBeurs?

“Circulair bouwen, biobased bouwen en natuurinclusief bouwen. Nieuwe wet- en regelgeving, slim en veilig werken. Circulair renoveren en transformeren. Het belang van binnenklimaat, nieuwe installatietechniek, watermanagement. Zero-emissie, bouwlogistiek en bouwhubs. Dat zijn redelijk nieuwe onderwerpen die je op de komende editie van de BouwBeurs gaat terugvinden. Daarnaast zijn er de bekende pleinen en paviljoens rondom de thema’s hout, glas, tegels en beton, en is er de gebruikelijke duurzaamheids-, warmtepomp- en innovatieroute.”

Is er speciale aandacht voor innovaties?

“Innovaties zijn belangrijk, omdat we merken dat bezoekers daar ook echt voor naar de beurs komen. Met de BouwBeurs Awards geven we innovaties een podium; een zevenkoppige jury zal binnen de categorieën ‘Milieu-impact’, ‘Slim & Efficiënt’ en ‘Tools & Vakmensen’ beoordelen wat de drie belangrijkste innovaties van het moment zijn.”

… en voor digitalisering?

“Datagedreven werken wordt inderdaad steeds belangrijker. Dan heb je het over BIM en over nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie en robotisering. Ook komt de vraag ter sprake: hoe digivaardig is men op dit moment? Kunnen mensen met de trend mee of moeten ze daarbij geholpen worden? Dus ook hier aandacht voor het menselijke aspect.”

Gaat er iets veranderen aan de indeling van de zes hallen?

“De indeling wordt de komende editie iets meer oplossings gericht. Dus in plaats van gelijksoortige producten bij elkaar te presenteren, gaat het meer om: wat leveren de producten of diensten uiteindelijk op? Neem faalkostenvermindering. Op de beurs ga je in hal 10 ICT-bedrijven vinden die hiervoor oplossingen aanbieden. Maar voor een belangrijk deel blijft de beurs productgeoriënteerd; zie bijvoorbeeld hal 12 waar je als vanouds alle gereedschappen gaat vinden.”

Hoe zie je graag dat bezoekers naar huis gaan?

“Ik wil dat ze getriggerd zijn en een bepaalde bewustwording hebben gekregen. Dat ze kennis hebben opgedaan en concrete handvatten aangereikt hebben gekregen waarmee ze volgende stappen kunnen zetten. Maar ik wil ook dat ze trots zijn op het feit dat ze in de bouw werken. Dat vind ik misschien nog wel het allerbelangrijkste. Dat ze nieuwe ontmoetingen hebben gerealiseerd, nieuwe verbindingen hebben gelegd.”

Hoe ga je het leggen van die verbindingen stimuleren?

“Door het BouwBeurs netwerkplatform dat we aanbieden. Bezoekers en exposanten kunnen op dit platform precies zien wie er allemaal naar de BouwBeurs 2025 komen. Je kunt voorafgaand en tijdens de beurs afspraken maken op de beursvloer, maar ook achteraf kun je nog netwerken. Wij zorgen voor voldoende ontmoetingsplaatsen zodat mensen met elkaar kunnen netwerken.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!