Als u op vakantie gaat, moet u van tevoren nadenken over wat u allemaal wilt meenemen en welke route u neemt naar de plaats van bestemming. Als het echter gaat om de toekomst en strategie van een bedrijf, handelen veel ondernemers totaal anders. Een deel van de ondernemers in de bouwnijverheid hanteert de KWW-managementtechniek: ‘Kieken Wat ’t Wordt’. In goed Nederlands: ‘kijken wat het wordt’.
We begeleiden diverse bedrijven bij het opstellen van het jaarplan voor 2023 en minstens tweemaal per jaar gaan we daarover in gesprek. Daarbij moet de directie zelf een jaarplan maken. Dit eisen we van de ondernemer, anders heeft onze inbreng geen zin.
Doelen zijn bekend
Wij zien tegelijkertijd dat door het maken van een jaarplan er meer rust in het bedrijf komt, omdat de mensen in de betreffende onderneming weten waar naar we streven en wat de doelen zijn.
We horen vaak het excuus dat het onmogelijk is om een jaarplan op te stellen, omdat dat toch niet realiseerbaar is doordat er zoveel verandert in een jaar. Daar zit nu net de onwetendheid van de ondernemer. Natuurlijk komt een jaarplan niet helemaal uit, maar daar gaat het niet om. Als er zich ergens iets voordoet, dient het jaarplan om een beter overzicht te hebben en met beleid de juiste beslissing te kunnen nemen.
Vraagt u zich nooit af waarom een bepaald bedrijf een hoger resultaat behaalt dan het uwe?
Richard Olde Harman is directeur van Olde Hartman Advies, overnamespecialist in de bouwnijverheid.
Deze column is eerder gepubliceerd in Aannemer 4-2023.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.