De economische recessie heeft er voor gezorgd dat aannemers steeds meer werkzaamheden zelf uitvoeren, in plaats van uitbesteden aan gespecialiseerde onderaannemers en installateurs. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat in januari 2013 is uitgevoerd onder bijna 300 aannemers, gespecialiseerde aannemers en installateurs.
Tijdens de hoogtijdagen van de bouw was het uitbesteden van werkzaamheden aan onderaannemers voor veel bedrijven de standaardwerkwijze. Onderaannemers werden ingezet omdat zij bepaalde specialistische werkzaamheden vaak veel goedkoper konden uitvoeren of omdat de hoofdaannemer onvoldoende capaciteit had om het zelf uit te voeren. Inmiddels is de markt sterk veranderd; het aanbod is vele malen groter dan de vraag.
De helft van de aannemers geeft in het onderzoek aan door de recessie zelf meer werkzaamheden uit te voeren. Daarbij gaat het om tegelwerk, metselwerk, timmerwerk, stukadoorswerk en sloopwerkzaamheden.
Gespecialiseerde aannemers
Ook bij de gespecialiseerde aannemers is ook een duidelijke verbreding van het takenpakket te zien. Zij blijven echter vaak nog wel dicht bij hun kerntaak. Zo geven schilders vaak aan beglazing te plaatsen en te behangen, maar ook timmerwerkzaamheden pakken zij op. Installateurs voeren nu, in vergelijking met de situatie voor de economische crisis, vaker zelf de voorbereidende werkzaamheden uit. Waar voorheen het frees- en hakwerk werd uitbesteedt, neemt men dit nu zelf op zich.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.