Verwar de invoering van de Wet kwaliteitsborging niet met het aanschaffen van software, is de boodschap van Bert Videler aan bouwers. Het draait in de eerste plaats om het meekrijgen van je mensen in het denkproces van de Wet. En vervolgens om de vraag hoe je gaat vastleggen. “Met een app, of met Excel.”
Videler begeleidt onder de noemer Bouwkwaliteitcoach.nl al enige jaren grote en kleine aannemers met kwaliteitsborging, verzorgt trainingen en schrijft over het onderwerp in Aannemer en op Aannemervak.nl. En op dinsdag 19 januari is hij spreker in het webinar ‘Klaar voor de Wkb?’.
Als belangrijk leerpunt ziet hij: bij bedrijven die én het gedachtegoed van de Wkb willen implementeren én tegelijkertijd nieuwe software aanschaffen, bestaat de kans dat het spaak loopt. Dat komt omdat een en ander met elkaar in verband wordt gebracht, terwijl het in feite los staat van elkaar.
Apps
Zeker: er zijn apps die helpen bij het proces van kwaliteitsborging. Zo zijn er apps voor (1) risicomanagement, (2) het vastleggen en (3) documentmanagement. “Dit zijn de drie hoofdstappen die je nodig hebt als je kijkt naar kwaliteitsmanagement voor je bouwproces. Het draait om risico’s bepalen, beheersmaatregelen uitvoeren – je keuringen etcetera – en dat allemaal in een dossier vatten. Als je voor deze drie stappen één programma gebruikt, of drie programma’s die op elkaar inspelen, dan ben je compleet. Maar risicomanagement kun je bijvoorbeeld ook prima in Excel doen. Dat leren we aannemers in de trainingen op dit moment ook op die manier.”
Excel
Wat het beste werkt, is per type bedrijf verschillend. “Die vraag leeft heel erg in de markt”, zegt Videler. “En er zijn gradaties van ingewikkeldheid in al die apparatuur. In de basis kun je natuurlijk alles op papier doen. Alleen wordt dat erg arbeidsintensief en onoverzichtelijk. Een tool als BIM 360 Field zit aan de andere kant van dat spectrum.”
Het heeft erg te maken met de mate van digitalisering van een bouwbedrijf, legt Videler uit. “Het ene bedrijf is daar verder in dat het andere. Staat digitalisering nog in de kinderschoenen, dan is een sjabloon in Excel prima werkbaar. Dat is bekend en overzichtelijk en dan hoeven medewerkers zich ‘alleen’ het gedachtegoed eigen te maken.”
Het gevaar van te veel op hetzelfde moment – en het gedachtegoed én nieuwe software implementeren – heeft hij in de praktijk gezien. “Aan het einde van de rit was het pilotproject mislukt en was iedereen negatief over de software. Over hoe de Wkb doorwerkt in de organisatie, had niemand het meer. Alle aandacht was gegaan naar het computerprogramma. Dat is wel zonde en tegelijkertijd ook een oproep aan de hele sector – beleidsmakers, instrumentaanbieders en kwaliteitsborgers – om het vooral praktisch te houden. ”
Cultuuromslag
De grote uitdaging bij de Wkb is, kortom, de mens. De cultuuromslag. “Dat verdient serieuze aandacht.” Dat is overigens geen kwestie van generaties, heeft Videler ervaren. “Met de juiste aandacht kan iedere werknemer in het bedrijf een voorloper op gebied van Wkb worden.”
Inschrijven voor het webinar ‘Klaar voor de Wkb?’.
Dit artikel verscheen voor het eerst in Aannemer #1 van 2020, maar stond nog niet eerder online.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.