Als we bouwen dan ontstaan er wel eens discussies over het resultaat, met name over esthetische aspecten. In mijn beleving komt dit vooral doordat partijen verschillende verwachtingen hadden over het proces of het eindresultaat. In de bouwsector wordt dit doorgaans ondervangen door producten vooraf te bemonsteren of te beproeven, zodat de klant deze zelf kan beoordelen.
Onlangs ondervond ik aan den lijve hoe belangrijk dat proces is bij de aankoop van een prefab houten tuinhuis. Ik keek al een tijdje rond op internet om te zoeken naar een mooi ontwerp en natuurlijk de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Toen ik eenmaal overeenstemming in ons huishouden had over het juiste type tuinhuis, begon de zoektocht pas echt.
Beoordelen van kwaliteit
Op internet is er natuurlijk ontzettend veel keuze maar het beoordelen van de kwaliteit is niet altijd even gemakkelijk. Een voordeel van internet is wel dat er regelmatig beoordelingen van bedrijven te vinden zijn; dus daar ging ik ook een beetje op af. Ik vond een leverancier met goede beoordelingen en die ook snel reageerde op vragen via WhatsApp. Wel was het product circa 1,5 zo duur als gemiddeld op internet. Ik stelde dus de vraag waaruit dat prijsverschil te verklaren was. De uitleg was dat het verschil te danken was aan de hogere kwaliteit. Dit kan een heel plausibele verklaring zijn en ik besloot liever te investeren in een product van hogere kwaliteit dan dat ik mijn schuurtje over drie jaar opnieuw moet bouwen.
De prefab onderdelen werden keurig volgens afspraak en netjes voor de deur geleverd. Bij het uitpakken bleek echter dat de houten onderdelen overmatig veel machinale beschadigingen hadden. Dit had ik niet verwacht want ik zou een product van hogere kwaliteit krijgen.
Afstemmen van verwachtingen
Hier realiseerde ik me dat ik een cruciale stap had overgeslagen. Ik had verzuimd om een proefstuk op te vragen of om een gelijkwaardig product te gaan bekijken en beoordelen. Het tuinhuis staat inmiddels grotendeels maar ik heb er nog wel aardig wat plamuurwerk aan te doen om een strak resultaat te krijgen.
In de bouwsector helpt het proces van bemonsteren en beproeven juist om dit soort teleurstellingen te voorkomen. Soms wordt dit proces als tijdrovend of kostenverhogend ervaren. Mijn ervaring bewijst maar weer dat het wederzijds afstemmen van de verwachtingen een belangrijk onderdeel van het proces is, dat discussie en teleurstelling kan voorkomen.
Bert Videler helpt bouwbedrijven met het organiseren van kwaliteitsborging, bijvoorbeeld ter voorbereiding op de Wet kwaliteitsborging. Hij schrijft hier in elke editie van Aannemer over. Lees al zijn bijdragen.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.