#Projectmanagement

Wijziging faillissementswetgeving

Per 2015 wijzigen er een aantal zaken in de faillissementswet. Doel van deze wijzigingen is het makkelijker maken van reorganisaties, het vereenvoudigen van de faillissementsprocedure en het aanpakken van faillissementsfraude. De volgende zaken veranderen:

– Een bedrijf dat in de problemen zit, kan de rechter vragen om een ‘stille bewindvoerder’. Deze bewindvoerder adviseert en begeleidt het bedrijf in de omgang met schuldeisers en probeert zo een faillissement te voorkomen.

– Ook buiten faillissement wordt een ‘dwangakkoord’ mogelijk: als een grote meerderheid van de schuldeisers een crediteurenakkoord ondersteunt, dan kan een minderheid van schuldeisers dit niet langer tegenhouden. Hiermee worden onnodige faillissementen voorkomen.

– Een ‘pre-pack’ wordt mogelijk. Er wordt dan een beoogd curator aangesteld die al vóór faillissement door de rechtbank aan een bedrijf wordt toegewezen. De curator en het bedrijf kunnen dan gezamenlijk onderzoeken of een doorstart mogelijk is en daartoe eventueel de nodige voorbereidingen treffen . Doel is om een hogere opbrengst voor de schuldeisers te krijgen en maatschappelijke belangen te dienen.

– De positie van de curator wordt sterker. Een ondernemer/onderneming heeft bij faillissement een informatie- en medewerkingsplicht tegenover de curator. Accountants worden verplicht de administratie en/of informatie die zij hebben van een onderneming, af te geven aan de curator. Zij kunnen zich niet meer op een opschortings- of retentierecht beroepen als de onderneming facturen onbetaald heeft gelaten.

– Faillissementsfraude wordt aangepakt door de mogelijkheid van een civielrechtelijk bestuursverbod van maximaal vijf jaar. Op deze manier kunnen frauduleuze bestuurders hun activiteiten niet op andere manieren voortzetten.

– Fraudebestrijding wordt een wettelijke taak van de curator. Hij of zij moet onregelmatigheden altijd melden bij de rechter-commissaris.

– De faillissementsprocedure zelf wordt gedigitaliseerd en daarmee eenvoudiger.

Het is nog niet duidelijk wanneer deze wijzigingen zullen worden ingevoerd. Naar verwachting zullen de meeste wijzigingen in de loop van het jaar 2015 ingaan.

Bron: Steentjes Wolters Mulder advocaten 

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!