We begeleiden al jaren vele bedrijven in de bouw, maar dit hebben we nog niet eerder voorhanden gehad. Wat er zo bijzonder is? We staan twee vrijwel identieke bedrijven in dezelfde plaats bij. Eigenlijk zouden ze wel een ‘tweeling’ kunnen zijn: in de omzet en de opdrachtgevers zit geen groot onderscheid. Maar het resultaat van beide bedrijven is een verschil van dag en nacht.
Het ene bedrijf maakt net 2 procent winst, terwijl het andere rond de 8 procent zit. Je hebt het over een verschil van 6 procent en dat is ontzettend veel in vergelijking met het gemiddelde in de bouwnijverheid. Het bewijst maar weer eens: je kunt je als ondernemer altijd afreageren op de omgeving van je bedrijf, alleen koop je daar niets voor. Reageer liever op zaken die je wel kunt beïnvloeden.
En daar zit nu net het verschil tussen ondernemer zijn of gewoon bouwer of schilder. Het is ‘organiseren’ in plaats van ‘improviseren’. Ofwel, hoe kun je de toegevoegde waarde van jouw bedrijf omzetten in de juiste klantrelatie en dus een betere prijs voor het werk?
Waarom zijn bijvoorbeeld McDonald’s of Apple zo populair bij de mensen? Deze organisaties leveren een toegevoegde waarde. Een waarde die anderen niet leveren en waar mensen zeer veel voor willen betalen. En zo simpel is het ook in het profileren van een bouwgerelateerd bedrijf. Het woord ‘marketing’ is echter totaal onbekend voor het gros van de ondernemers in de bouwnijverheid.
Aangezien wij echt in de keuken van bedrijven kijken, zien we deze verschillen dagelijks. En omdat we zien wat er fout gaat, kunnen we ook aangeven hoe een en ander beter zou kunnen. Stel jezelf de vragen: wat is mijn toegevoegde waarde als onderneming? Of ben ik net zoals de rest van mijn collega’s? Is het laatste het geval, dan maak je nooit een bovenmatig resultaat ten opzichte van de branche.
Een keus, maar ga dan niet zitten mokken.
Richard olde Hartman, directeur Olde Hartman Advies, overnamespecialist in de bouwnijverheid.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.