#Projectmanagement

Social media vooral voor meer naamsbekendheid

Ondernemers zetten social media hoofdzakelijk in om hun naamsbekendheid (80%) en zichtbaarheid (67%) te vergroten. In mindere mate gaat het hen ook om contact met klanten te onderhouden (31%).

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Gebruik van social media door ondernemers’ dat de Kamer van Koophandel samen met de Universiteit Utrecht heeft uitgevoerd onder het KvK-Ondernemerspanel.

Ondernemers die social media vaak inzetten geven gemiddeld een 6,7 voor de mate waarin zij tevreden zijn over de opbrengsten ten opzichte van de investering. Gemiddeld zijn ondernemers niet echt tevreden met het gebruik van social media: ondernemers die een of meer accounts hebben geven gemiddeld een 5,5.

Uit het onderzoek blijkt dat niet alle ondernemers actief zijn op social media. Bijna twee op de tien ondernemers zegt geen social media-account te hebben voor zakelijke doeleinden (19%).

Vaker groei bij actieve gebruikers

Het onderzoek levert vijf typen van gebruikers van social media op. Van minimale gebruikers (42%) die helemaal geen account of alleen een LinkedIn- of Facebookaccount hebben zonder er verder iets mee te doen tot intensieve gebruikers (5%) die dagelijks één of meer berichten posten op de drie tot acht platforms waarop ze actief zijn.

In de bouwnijverheid zijn relatief veel minimale gebruikers (56%) en incidentele gebruikers (30%).

Uit het onderzoek blijkt dat grotere bedrijven actiever zijn op social media. Ze lanceerden vaker nieuwe producten in de afgelopen drie jaar en groeiden vaker in omzet dan de minimale gebruikers van social media. Verder zijn privé-gebruikers vaker zakelijk actief. Ook is de mate waarin concurrenten social media gebruiken bepalend voor de eigen inzet van social media.

Belemmeringen

Alle ondernemers lopen aan tegen tijdgebrek bij het inzetten van social media. De groepen die weinig doen met social media (in totaal 89% van de ondernemers) geven daarnaast aan dat hun gebrek aan kennis een belemmering is, terwijl de actievere gebruikers (in totaal 11% van de ondernemers) een gebrek aan budget als belemmering noemen om meer met social media te doen.

Oudere ondernemers minder aanwezig

Uit het onderzoek, waaraan 1.082 zzp’ers en 797 mkb’ers meededen, blijkt dat vooral oudere ondernemers vanaf 55 jaar minder aanwezig zijn op social media: ruim een vijfde van de 55-plussers doet niet aan social media en bijna een derde van de 65-plussers. In de groep tussen 25 en 55 jaar is slechts 10 tot 15 procent afwezig op de social media. Ondernemers die jonger zijn dan 25 jaar hebben ten minste één account op social media.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!