Social media en internet zijn geen hypes die wel weer overwaaien, maar hebben gezorgd voor een omslag in de manier waarop bedrijven communiceren met de klanten. Dat besef is er nog niet bij iedereen, zien Inge Sijpkens en Sascha Murk. Hun boodschap: “Je klant is online, dus daar moet jij ook zijn.”
Ze zijn beiden online-communicatiespecialisten met focus op de bouwsector en starten in het najaar in samenwerking met Eisma Bouwmedia – uitgever van onder meer Aannemer – met de training ‘Social media in de bouw’.
Inge Sijpkens (rechts op de foto) en Sascha Murk pakken het daarbij naar eigen zeggen anders aan dan de meeste andere cursusaanbieders. Meer ‘hands on’, zogezegd. “De meeste social mediacursussen bestaan uit een presentatie, waarbij je ’s avonds nog zelf aan de slag moet. De verleiding om het dan uit- en af te stellen, is groot. Bij deze training kom je ’s avonds thuis en ben je al begonnen. Doe je het al!”, zegt Sijpkens. “Daarbij is deze training helemaal gericht op de bouw- en installatiebranche. We laten veel voorbeelden zien uit de branche en ook onze tips zijn branchespecifiek. Zoals welke discussiegroepen op LinkedIn voor bouw- of installatiebedrijven interessant kunnen zijn en waarom.”
Transparantie
Ondernemers die denken dat social media en online marketing vluchtige hypes zijn, trends die wel weer voorbij gaan, hebben het mis. Zeker: de platforms die worden gebruikt om berichten uit te wisselen, komen en gaan. Denk bijvoorbeeld aan de ondergang van Hyves: een aantal jaren geleden nog de grootste netwerksite in Nederland met bijna 10 miljoen accounts, nu foetsie. Maar, zo zegt Sijpkens: “Social media, en internet in het algemeen, hebben de manier waarop wordt gecommuniceerd tussen bedrijven en klanten ingrijpend veranderd. Alles is open. Kijk in de bouw naar de vergelijkingswebsites als Bouwprestaties waarop referenties van huizenkopers staan. Werkspot.nl heeft deze ook. Het principe van die enorme transparantie gaat niet meer weg.”
Marktpleintjes
Reden nummer één om actief te zijn op social media, is volgens Sijpkens en Murk dat je moet bijhouden hoe klanten over je bedrijf en diensten denken. Op de hoogte zijn van wat er over je bedrijf, diensten of producten gezegd wordt, betekent namelijk dat je er op kunt inspelen. “Om een vergelijking te trekken: vroeger was er de markt waar verhalen werden uitgewisseld. Tegenwoordig zijn sociale media-platforms kleine marktpleintjes. Klanten zijn online. Wees daar, waar je klant is.”
En bedrijven die nog steeds al hun werk via mond-tot-mondreclame krijgen? Sijpkens: “Internet en social media zijn de nieuwe mond-tot-mondreclame! En ook al krijgt iemand een bedrijf op een verjaardag aangeraden van een bekende: grote kans dat diegene toch nog even gaat googlen en je website bezoekt, én referenties gaat zoeken op social media. Een goede online aanwezigheid kan in dat geval een bevestiging geven. Daarbij: er zijn nu misschien nog mensen die de gouden gids pakken, maar jongere generaties kijken meteen online.”
Boek ‘Online marketing in de bouw’
Sijpkens en Murk komen in het najaar met het boek ‘Online marketing in de bouw’, met daarin tientallen voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn op dit gebied. Hoe zijn deze begonnen? Wat is hun aanpak? Welke obstakels zijn deze tegengekomen? En natuurlijk: wat levert het op?
Van een installateur met drie man personeel tot grote bedrijven – ieder heeft zijn verhaal. Mooi voorbeeld van een kleine onderneming die scoort met social media? Jawel, dat hebben ze. Murk noemt Installatiebedrijf Verspeek, een installateur met acht man op de loonlijst. “De zaakvoerder begon er mee door gewoon eens te kijken, wat foto’s te plaatsen en wat kennis te delen. Na een tijdje begon hij met de installatietip: elke dag om 10.00 uur een tip op Twitter. Die werd steeds vaker gedeeld, het aantal volgers van het bedrijf steeg van 30 naar 1400. Toen hij een nieuwe dienst introduceerde – lekdetectie – gaf hij daar op Twitter aan de hand van een project een dag lang uitleg over. Dat leverde hem direct vijf concrete opdrachten op.”
Kennis delen en die openheid van social media zijn voor sommige ondernemers nog eng, merken Murk en Sijpkens. “Maar als je weet dat je een goed bedrijf hebt en een goed product of goede dienst levert, hoeft dat toch niet? Dan is de kans dat je mooie complimenten krijgt groot. Succes op social media hangt af van de kennis die je deelt, en of je écht bent.”
Praktische training social media
De training ‘Social media in de bouw’, in samenwerking met Eisma Bouwmedia, start in het najaar. De training begint met een inleiding over de relevantie van social media en online marketing. Daarin komen veel inspirerende voorbeelden voorbij uit de branche en geven Sijpkens en Murk concrete tips voor de inzet van social media.
Daarna gaan de deelnemers praktisch aan de slag met een LinkedIn-profiel. Waarom LinkedIn? Murk: “Het is een van de meest stabiele sociale medianetwerken. De bouw is er heel actief en een goed profiel levert je direct betere online vindbaarheid op.”
De docenten – in totaal vier – helpen de deelnemers aan een goed profiel en besteden daarbij veel aandacht aan do’s and don’ts. Ook starten ze direct met het delen van updates. “We geven de deelnemers alle tools in handen om na de training zonder moeite door te gaan met de actieve inzet van LinkedIn. Ze zijn na de training beter vindbaar, hebben tijd bespaard ten opzichte van alles zelf uitzoeken en weten precies hoe ze hun zakelijke netwerk verder kunnen gaan versterken.”
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.