#Financieel beheer #Projectmanagement

Quick fixes in de bouw

De ‘quick fixes’ zijn vier maatregelen op btw-gebied vanuit de Europese Unie (EU) om het internationale handelsverkeer te vereenvoudigen. Maar maken ze het wel echt gemakkelijker? Bouwbedrijven die internationaal opereren moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden.

Quik fixes zijn onderdeel van een breder voorstel om het btw-systeem te hervormen. Het gaat om vier vereenvoudigingsmaatregelen die op 1 januari 2020 in werking treden:

  1. Aangescherpte voorwaarden voor toepassing van het btw-nultarief bij grensoverschrijdende leveringen binnen de EU;
  2. Gewijzigde bewijsvoering voor het grensoverschrijdend vervoer van goederen naar andere lidstaten;
  3. Een regeling voor ketentransacties (opeenvolgende leveringen van dezelfde goederen tussen meerdere ondernemers), waarmee wordt bepaald welke van de leveringen in die keten als grensoverschrijdende levering binnen de EU moet gelden;
  4. Regelgeving over de voorraad die een ondernemer aanhoudt in een andere lidstaat op afroep van een voor hem bekende afnemer (‘call off-stock’).

Verkoopt of brengt een onderneming goederen over, zoals bouwmaterialen, waarbij de goederen de grens over gaan, dan zijn de eerste twee maatregelen van belang. Omdat die maatregelen brede toepassing hebben, volgt hieronder een nadere toelichting.

Btw-nultarief

Momenteel is het voor de toepassing van het btw-nultarief van belang dat de afnemer van de goederen een ondernemer is en dat de goederen grensoverschrijdend worden vervoerd (en dat dit kan worden aangetoond). Een geldig btw-nummer om het btw-ondernemerschap van de afnemer aan te tonen, is niet nodig. Maar wees alert, want dit gaat veranderen. Per 1 januari 2020 is het voor de toepassing van het nultarief vereist om het geldige btw-nummer van de afnemer te bezitten. En om dit ook te kunnen aantonen. Mogelijk leidt dit tot aanpassingen in de administratieve systemen.

Bewijsvoering

Voor toepassing van het btw-nultarief moet de ondernemer ook bewijzen dat goederen daadwerkelijk van de ene naar de andere EU-lidstaat worden vervoerd. Bij de invoering van de quick fixes wordt het (weerlegbare) bewijsvermoeden van het intracommunautaire vervoer geïntroduceerd. De leverancier moet in het bezit zijn van twee (niet-tegenstrijdige en onafhankelijke) vervoersdocumenten. Denk hierbij aan een factuur van het vrachtvervoer of een ondertekend CMR-document. Nieuw is eveneens  een afhaalverklaring in het geval de afnemer het vervoer regelt of laat regelen. In de Nederlandse praktijk kan de bewijsvoering ook op andere manieren plaatsvinden. Mogelijk wordt in andere lidstaten per 1 januari 2020 strikt vastgehouden aan de genoemde vervoersdocumenten.

Praktijk

Het is maar de vraag of de nieuwe regeling voor een vereenvoudiging van grensoverschrijdende leveringen gaat zorgen. De verplichting van een juist btw-nummer van de afnemer zorgt immers voor een extra (administratieve) last. Bekijk op jouw onderneming onder de nieuwe regelgeving voldoet aan de vereisten. Zo niet, dan kan de Belastingdienst de toepassing van het btw-nultarief weigeren.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!